Ersättning för ingående moms kompenserar kommuner för bland annat viss ingående moms som de inte får dra av i momsdeklarationen.
Kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund (i fortsättningen kommun) kan ansöka om momsersättning för inköp där momsen inte får dras av enligt momslagen. Kommunen får ersättning för den ingående moms som inte får dras av vid inköpet. Det gäller även för inköp med omvänd betalningsskyldighet där kommunen redovisar utgående moms.
Under metodstöd får ni steg för steg vägledning om hur ni hanterar momsen rätt vid inköp.
För att en kommun ska ha rätt till momsersättning ska ersättningen avse kommunens egen ingående moms. Det krävs också att kommunen inte kan göra avdrag i momsdeklarationen.
En kommun kan inte få momsersättning för inköp som omfattas av avdragsbegränsningarna enligt momslagen. Detta gäller bland annat:
Kommunen kan även begära ersättning på grund av justering vid ändrad användning, eller i vissa fall vid inköp av investeringsvara.
En kommun kan dra av ingående moms vid inköp av en investeringsvara om kommunen använder den i en verksamhet där transaktionerna medför avdragsrätt enligt momslagen. Om kommunen under en viss tid från inköpet (inom den så kallade justeringsperioden) använder investeringsvaran i lägre grad i en verksamhet där transaktionerna medför avdragsrätt, kan kommunen behöva justera avdraget för ingående moms till sin nackdel i momsdeklarationen. Kommunen kan då i stället begära ersättning för den ingående momsen på grund av ändrad användning.
En kommun kan i vissa fall även få ersättning vid justering vid inköp av en investeringsvara om kommunen har övertagit rättigheten och skyldigheten att justera avdraget för ingående moms. Det blir aktuellt om kommunen inte får dra av den ingående momsen i momsdeklarationen.
På sidan Fylla i ansökan om ersättning för mervärdesskatt finns information om hur kommunen tar upp ersättning vid justering av avdrag i ansökan om momsersättning.
Kommunen kan begära ersättning med ett belopp som motsvarar det minskade avdraget i momsdeklarationen, till följd av justering enligt momslagen.
För att ha rätt till ersättning vid inköp av en investeringsvara finns kravet att överlåtaren har överlämnat tillräckliga justeringshandlingar. Kommunen kan få ersättning för justering om:
Kommunen får ersättning vid justering genom årligt belopp under återstoden av justeringsperioden. I justeringsperioden ska även det kalenderår då överlåtelsen sker räknas in. Kommunen begär beloppet i den första ersättningsperioden varje kalenderår efter ändrad användning eller att inköpet skett.
Kommunen kan ansöka om schablonberäknad ersättning för:
Detta kallas schablonberäknad ersättning i ansökan - ersättning för mervärdesskatt (SKV 5933).
Kostnader för upphandling och bidragsgivning inom skattefria verksamheter kan innehålla dold moms, eftersom det inte finns någon avdragsrätt för ingående moms i sådana verksamheter. Kommunen kan däremot ansöka om ersättning för den ingående momsen om den driver verksamheten i egen regi. Det vore därför mer gynnsamt för kommunen att själv driva verksamhet jämfört med att köpa sådana tjänster från andra utförare, om inte kommunen även fick ersättning för den dolda momsen.
Om kommunen betalar till någon som kan få momsersättning för sina inköp, finns inte någon dold moms och kommunen kan då inte få schablonberäknad ersättning. Samma sak gäller om kommunen betalar en statlig myndighet, eftersom statliga myndigheter kan rekvirera kompensation för ingående moms.
På sidan Fylla i ansökan om ersättning för mervärdesskatt finns information om hur schablonberäknad ersättning ska redovisas.
Kommunen kan ansöka om schablonberäknad ersättning för vissa tjänster som inte är momspliktiga, det vill säga tjänsterna ska vara undantagna från den generella skatteplikten till moms.
Kommunen kan få schablonberäknad ersättning för upphandling av verksamhet eller för lämnade bidrag till näringsidkare som utför
För att kommunen ska få schablonberäknad ersättning är det inte ett krav att tjänster inom nämnda områden, har köpts in enligt lagen om offentlig upphandling. Det är tillräckligt att kommunen har avtalat att köpa in tjänster mot betalning.
Om den verksamhet som kommunen upphandlar eller lämnar bidrag för även omfattar andra tjänster än inom nämnda områden, behöver kommunen avgöra hur stor del av betalningen som kan ge rätt till schablonberäknad ersättning.
Schablonberäknad ersättning beräknas till en viss procent av betalt belopp enligt schablon.
Kommunen kan också få schablonberäknad ersättning för hyra av lokal för särskilda boendeformer. Det gäller följande boendeformer:
Det är också ett krav att boendet är stadigvarande bostad.
Avser hyran annat än stadigvarande bostad kan kommunen istället ha rätt till schablonberäknad ersättning vid upphandling av verksamhet enligt alternativ 2.
Det kan bli aktuellt för kommunen att justera momsersättningen vid överlåtelse, ändrad användning samt vid förvärv med övertagen rättighet eller skyldighet att justera avdrag.
På sidan Fylla i ansökan om ersättning för mervärdesskatt finns information om hur kommunen ska fylla i ansökan.
En kommun kan få momsersättning för inköp av en investeringsvara. För att dubbel kompensation inte ska uppstå, det vill säga att både avdrag för ingående moms och momsersättning fås för samma investeringsvara, kan kommunen behöva justera den momsersättning den har fått. Det blir aktuellt om:
Kommunen ska ta upp justeringsbelopp i ansökan om momsersättning, mer information finns på sidan Fylla i ansökan om ersättning för mervärdesskatt.
Kommunen ska justera med ett belopp som motsvarar den ingående momsen för resterande del av justeringsperioden. I justeringsperioden ska kommunen även räkna med det kalenderår då överlåtelsen sker. Kommunen ska justera vid ett tillfälle i den period då överlåtelsen skett. Kommunen ska meddela justeringsbeloppet till Skatteverket före utgången av juni året efter det kalenderår som överlåtelsen skett.
Kommunen ska justera med ett belopp som motsvarar det ökade avdraget i momsdeklarationen, till följd av justering enligt momslagen.
Kommunen ska justera genom ett årligt belopp under återstoden av justeringsperioden, i den första ersättningsperioden varje kalenderår. Kommunen ska meddela justeringsbeloppet till Skatteverket före utgången av juni året efter det kalenderår som kommunen ändrat användningen.
Det gäller däremot inte om investeringsvaran är en fastighet och kommunen kan göra retroaktivt avdrag, efter att ha påbörjat uthyrning med frivillig beskattning. Kommunen ska då justera med ett belopp motsvarande det retroaktiva avdraget vid ett tillfälle.
Kommunen justerar momsersättningen genom att redovisa ett belopp i ansökan om ersättning för ingående moms. Tillsammans med ansökan ska kommunen lämna en bilaga där det framgår
Vid överlåtelse av fastighet är det normalt tillräckligt att skicka in en justeringshandling som bilaga.
Lämna in ansökan om ersättning på blankett Ansökan – Ersättning för mervärdesskatt (SKV 5933).
Vid nedladdning av en ifyllnadsbar blankett till datorn så är tusentalsavgränsare förinställt i beloppsrutorna. Vid ansökan via formulär i webbläsare saknas denna inställning i vissa fall.
Ansökan ska
Kommunen får den ersättning den har rätt till genom att beloppet sätts in på kommunens skattekonto.
Om kommunen behöver ändra tidigare lämnade uppgifter kan den lämna en ny ansökan som ersätter den tidigare ansökan. Kommunen ska ange de nya totalbeloppen för ersättningsperioden, det vill säga de ursprungliga beloppen ökar eller minskar med de aktuella förändringarna.
Genom att lämna in den rättade ansökan till Skatteverket begär kommunen omprövning av den period ersättningen avser. Begäran om omprövning ska ha kommit in till Skatteverket senast tredje året efter utgången av det kalenderår som ersättningen gäller.
Kommunen ska lämna en årsuppgift om summan av den ersättning som den har tagit emot för varje kalenderår. För årsuppgiften ska kommunen använda blankett SKV 5939. Årsuppgiften ska undertecknas och ska ha kommit in till Skatteverket senast den 30 juni året efter det år som den avser.
Om kommunen lämnat uppgifter som inte längre stämmer i årsuppgiften, till följd av en förändring av den ersättning som kommunen har fått, ska kommunen lämna en rättad årsuppgift. Den rättade årsuppgiften ska innehålla de nya totalbeloppen för det aktuella kalenderåret.
När kommuner, regioner, kommunalförbund eller samordningsförbund gör inköp, kan olika momsregler gälla. Här får ni vägledning om hur ni hanterar momsen rätt.
Kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund (i fortsättningen kommun) kan vid inköp antingen:
Kommunen behöver avgöra förutsättningarna för momsen baserat på hur varje enskilt inköp ska användas. Avgör om ni kan göra avdrag i momsdeklarationen. Om det inte är möjligt, kan momsersättning bli aktuell.
Avgör om det finns ingående moms för inköpet. Ingående moms är den utgående moms som säljaren av en vara eller en tjänst betalar till staten. Momsen framgår av kvittot eller fakturan.
Även vid omvänd betalningsskyldighet motsvarar ingående moms den utgående moms som kommunen redovisar för sitt inköp.
Felaktigt debiterad moms, exempelvis moms på varor eller tjänster som är undantagna från momsplikt, är inte ingående moms.
Om det finns ingående moms på inköpet. Avgör om ni kan göra avdrag i momsdeklarationen.
Kommunen kan göra avdrag för ingående moms i momsdeklarationen om inköpet används i momspliktig verksamhet.
Om inköpet bara delvis används i momspliktig verksamhet, får ni göra avdrag för den del som används i momspliktig verksamhet. Inköpet kan ha avdragsbegränsningar som gör att momsen inte är avdragsgill i momsdeklarationen.
Om momsen inte är avdragsgill, kan kommunen istället ha rätt till momsersättning för den delen.
För att kommunen ska ha rätt till momsersättning ska:
Kommunen avgör om inköpet omfattas av någon avdragsbegränsning.
Kommunen ska kontrollera att inköpet inte har avdragsbegränsningar.
När det inte finns ingående moms i inköpet kan kommunen istället ha ökade kostnader på grund av dold moms. Kommunen kan få ersättning för dessa kostnader genom schablonberäknade belopp, så kallad schablonberäknad ersättning.