Om en kommun i sin ekonomiska verksamhet inte endast tillfälligt tillhandahåller byggtjänster gäller omvänd skattskyldighet vid inköp av byggtjänster.
Nedan finns ett urval av information gällande omvänd skattskyldighet för kommuner.
För att omfattas av bestämmelserna om omvänd skattskyldighet vid inköp av byggtjänster ska kommunen inte endast tillfälligt sälja byggtjänster. När man bedömer om kommunen är en sådan aktör ska man också ta hänsyn till eventuella vidareförsäljningar av inköpta byggtjänster. Det är bara sådana byggtjänster som kan omfattas av omvänd skattskyldighet som ska beaktas.
Vid bedömningen om kommunen inte endast tillfälligt sälja byggtjänster ska man däremot inte ta hänsyn till tillhandahållande som kommunen gör i sin icke ekonomiska verksamhet, exempelvis i kommunens myndighetsutövande verksamhet.
En kommun som inte endast tillfälligt säljer byggtjänster är en köpare som omfattas av reglerna om omvänd skattskyldighet inom byggsektorn vid inköp av byggtjänster. Reglerna för omvänd skattskyldighet börjar gälla när kommunen påbörjar en sådan verksamhet.
Att kommunen omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet innebär att alla inköp av byggtjänster som kommunen gör omfattas av omvänd skattskyldighet. Detta gäller oavsett till vilken del av kommunens verksamhet som inköpet görs. Det betyder att kommunen ska redovisa och betala utgående moms på sina inköp av byggtjänster.
En kommun som inte alls eller endast tillfälligt säljer byggtjänster är inte en sådan köpare som omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet.
Det innebär att om kommunen endast köper byggtjänster omfattas inte inköpet av omvänd skattskyldighet. Detta gäller oavsett till vilken del av kommunens verksamhet som inköpet görs. Säljaren av byggtjänster ska därför ta ut utgående moms på sina fakturor till kommunen.
Om kommunen däremot vidaresäljer byggtjänster till en köpare som i sin tur inte endast tillfälligt tillhandahåller byggtjänster omfattas inköpet av byggtjänsten av omvänd skattskyldighet. Då gäller en s.k. mellanmansregel. Om inköp och vidareförsäljning sker på detta sätt inte endast tillfälligt blir kommunen en sådan aktör där alla inköp av byggtjänster som kommunen gör kommer att omfattas av omvänd skattskyldighet.
En kommun ska använda reglerna för omvänd skattskyldighet vid sin försäljning av byggtjänster om följande förutsättningar är uppfyllda. Kommunen ska sälja byggtjänster, som omfattas av omvänd skattskyldighet. Byggtjänsterna ska säljas till en köpare som
Det saknar betydelse om kommunen bedöms vara en sådan köpare som omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet vid kommunens försäljning av byggtjänster. Det är status på den som kommunen säljer till, det vill säga köparens status, som är avgörande.
En kommun som är en sådan köpare som omfattas av reglerna om omvänd skattskyldighet för byggtjänster ska upphöra att använda dessa regler när verksamheten eller den del av verksamheten som innebär tillhandahållande av sådana tjänster är avvecklad.
Vid anslutning till kommunalt vatten och avlopp (VA) brukar kommunen ta ut särskilda avgifter. När en kommun debiterar en fastighetsägare för kostnader för framdragning av ledningar för VA till en förbindelsepunkt mellan det kommunala VA-nätet och fastighetsägarens fastighet, anses detta tillhandahållande inte som en byggtjänst.
Den ursprungliga anslutningsavgiften utgör istället det första ledet i kommunens leverans av vatten och rening av avloppsvatten. Sådant tillhandahållande ska därför inte beaktas vid bedömningen om en kommun är en sådan aktör som inte endast tillfälligt i sin ekonomiska verksamhet tillhandahåller byggtjänster.