2,2 miljoner personer har fortfarande deklarationen framför sig. Sista deklarationsdag är den 2 maj. Skatteverkets experter tipsar om att deklarera digitalt, för att få bästa möjliga hjälp och undvika onödiga fel.
– Mitt allra bästa tips är att deklarera digitalt, då får du också en kvittens på att deklarationen är lämnad. Den som bara ska godkänna kan enkelt göra det genom att sms:a, ringa eller använda Skatteverkets e-tjänst eller app. Den som ska göra ändringar eller tillägg får mycket hjälp i Skatteverkets e-tjänst, säger Jan Janowski, deklarationssamordnare på Skatteverket.
I e-tjänsten är flera uppgifter redan ifyllda och det går att anmäla bankkonto för insättning av eventuell skatteåterbäring. De flesta behöver bara kontrollera att allt är rätt och kan sedan godkänna.
För den som sålt bostad eller värdepapper, hyrt ut bostad eller ska göra reseavdrag, finns flera olika hjälptjänster.
– Använd den hjälp som finns så sparar du tid och får bättre koll på din privatekonomi. Många tror att deklarationen kan vara mycket besvärligare än den egentligen är, säger Emelie Köhn, sektionschef på Skatteverket.
Den som vill lämna in sin deklaration på papper postar den enklast i en vanlig brevlåda. Viktigt är att posta i tid, så att den kommer fram till sista deklarationsdagen den 2 maj. På grund av helgdagar och leveranstider bör den postas senast 24 april. Det går också att lämna deklarationen dygnet runt i en av Skatteverkets tillfälliga deklarationslådor som finns på 39 orter eller till ett servicekontor under deras öppettider. Den som behöver mer tid för att deklarera kan begära anstånd senast den 2 maj.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.