På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Åtta myndigheter arbetar tillsammans för att utveckla ändamålsenliga och effektiva metoder för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet. Det är ett regeringsuppdrag som pågår 2018–2020.
Arbetstagare som jobbar för företag som inte följer reglerna på arbetsmarknaden genom fusk, regelöverträdelser och brottslighet riskerar bland annat oskäliga arbetsvillkor, arbetsmiljörisker och människoexploatering. Företag som följer reglerna riskerar att konkurreras ut av oseriösa aktörer, och samhället och statsfinanserna drabbas genom minskade intäkter via skatter och sociala avgifter.
Därför arbetar åtta myndigheter tillsammans för att utveckla metoderna för myndighetsgemensam kontroll. Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket deltar i uppdraget som pågår 2018–2020.
I uppdraget ingår bland annat att kartlägga och analysera rutiner och att utveckla metoder för en välfungerande myndighetsgemensam kontroll, på både nationell och regional nivå. När uppdraget avslutas ska myndigheterna integrera de utvecklade metoderna i sin ordinarie verksamhet.
Arbetsmiljöverket leder och samordnar samverkan. Myndigheten ska också samråda med arbetsmarknadens parter, och redovisa uppdraget till regeringen i samband med sina årsredovisningar för 2018–2020.
Vill du lära dig mer om till exempel moms, e-tjänster eller arbetsgivaravgifter? Ta då chansen och möt oss online på våra webbseminarier eller delta på någon av våra informationsträffar ute i landet.