På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Vi inför och ansluter våra leverantörer till elektronisk fakturahantering (e-faktura) och elektronisk handel (e-handel). Det gäller alla våra inköp av både varor och tjänster.
Har du frågor om inköp eller upphandling når du oss snabbast via vårt formulär.
Vill du komma igång med e-handel och e-faktura? Då kan du mejla oss.
Statens servicecenter, SSC, svarar på frågor från Skatteverkets leverantörer om status på leverantörsfakturor. Om du är en leverantör till Skatteverket och undrar om fakturan har kommit in, när ni kommer få betalt eller varför ni inte har fått betalt, ring SSC på telefonnummer 0771-456 000. Välj tonval 2 för att bli kopplad rätt.
Skatteverket vill att våra leverantörer skickar elektroniska fakturor och i första hand skickar elektroniska fakturor via PEPPOL-nätverket.
Om ditt företag är på väg att införa e-faktura rekommenderar vi att ni börjar använda Peppol BIS Billing. Det beror på att SFTI inte längre kommer att rekommendera Svefaktura 1.0 från och med 1 april 2021.
Du som leverantör ska i första hand skicka elektroniska fakturor via PEPPOL:s infrastruktur. Skatteverkets PEPPOL-id är 0007:2021005448.
Ange bara kostnadsstället, exempelvis ”2xxxxxxx” (inte ”kst 2xxxxxxx”), i fältet <cbc:BuyerReference>. Ange ordernummer 4xxxxxxx i fältet <cac:OrderReference>. Om det inte finns något ordernummer ska du lämna fältet tomt.
Om ditt företag använder en VAN-operatör för att skicka e-faktura kan du låta denna förmedla fakturor även till oss. Då behöver du lämna våra uppgifter till din operatör och skicka motsvarande uppgifter om ditt företag till oss.
För Svefaktura, ange bara kostnadsstället, exempelvis ”2xxxxxxx” (inte ”kst 2xxxxxxx”), i fältet Konteringsreferens, eller <RequisitionistDocumentReference> i XML. Ange ordernummer 4xxxxxxx i fältet Kundens ordernummer, eller <BuyersID> i XML. Om det inte finns något ordernummer ska du lämna fältet tomt.
Partsidentitet: 7340131100006
Organisationsnummer: 202100-5448
Leverantörens namn
Organisationsnummer
Partsidentitet eller GLN
VAN-leverantör
Kontaktperson för frågor om e-handel
E-postadress för kontakt vid eventuella fel
Telefonnummer för kontakt vid eventuella frågor
Skriv "Anmälan om e-faktura" i ämnesraden.
Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s profil. Då ska den mjukvaran skicka fakturorna till
Om du som leverantör inte har eget systemstöd för att skicka elektroniska fakturor kan du i stället använda vår kostnadsfria leverantörsportal.
Hos SFTI kan du läsa mer om standarder och tekniska format för elektronisk fakturering. Skatteverket stöder PEPPOL BIS Billing och Svefaktura 1.0.
Våra betalningsvillkor är 30 dagar. Vi accepterar inte expeditions- eller faktureringsavgifter, eller andra liknande avgifter.
Vill du lära dig mer om till exempel moms, e-tjänster eller arbetsgivaravgifter? Ta då chansen och möt oss online på våra webbseminarier eller delta på någon av våra informationsträffar ute i landet.