Alla företag och organisationer är välkomna att lämna in anbud till oss. För att kunna vara med och lämna anbud är det viktigt att du håller dig uppdaterad om vilka upphandlingar som är aktuella.
Du blir leverantör till Skatteverket, Kronofogden eller Valmyndigheten när du tilldelas kontrakt efter att du har deltagit i en upphandling. Du som är intresserad av att bli leverantör kan ta del av grundläggande information om offentlig upphandling på Upphandlingsmyndighetens webbplats.
Alla företag och organisationer är välkomna att lämna in anbud till oss. Vi behandlar alla på samma sätt, oavsett om anbudsgivaren har varit leverantör tidigare eller är med i en upphandling för första gången. Ett av de viktigaste syftena med offentlig upphandling är att främja konkurrens.
Vi bevakar ständigt uppgifter om ekonomiska förhållanden, redovisning av skatter och avgifter hos de företag som levererar varor och tjänster till Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Valmyndigheten. Vi gör dessa kontroller för att säkra kvaliteten av de ingångna avtalen och för att säkerställa att de krav som ställdes vid anbuden fortfarande efterlevs.
Skatteverket hämtar in följande uppgifter om en namngiven leverantör.
Läs noga igenom förfrågningsunderlaget och samtliga eventuella bilagor. Ibland kompletterar eller förtydligar vi förfrågningsunderlaget under anbudstiden. I så fall kommunicerar vi detta via vårt upphandlingssystem TendSign. Om du vill lämna anbud bör du löpande hålla dig uppdaterad via TendSign om upphandlingen.
Är något oklart kan du via TendSign ställa frågor till ansvarig upphandlare. Ställ dina frågor så tidigt som möjligt. Frågor och svar som förtydligar förfrågningsunderlaget avidentifierar vi och kommunicerar via TendSign.
Vi rekommenderar att du börjar med att begära in de handlingar och intyg som ska bifogas anbudet.
Lämna anbud på det som efterfrågas och på de villkor som framgår av förfrågningsunderlaget. Anbud som avviker från det efterfrågade eller innehåller reservationer mot ställda villkor kommer vi inte att ta upp till prövning.
Kontrollera noga att all den information som vi begärt verkligen finns med i anbudet. Vi kommer inte pröva anbud som saknar någon efterfrågad information. Möjligheterna är ytterst små för dig att under anbudstiden komplettera eller korrigera anbudet utöver rena skrivfel.
Vi rekommenderar att du koncentrerar dig på att besvara frågorna i förfrågningsunderlaget på ett så kärnfullt sätt som möjligt. Ta inte med information som inte har betydelse för granskningen av anbudet (till exempel marknadsföringsmaterial och liknande). Följ noga instruktionerna i förfrågningsunderlaget, till exempel när det gäller vilka frågor du kan besvara med en bilaga och vilka du ska besvara i svarsfältet i TendSign.
Anbud som kommer in efter sista anbudsdag får vi inte ta med i upphandlingen. Du som lämnar anbudet ansvarar för att det kommer in, är fullständigt och kommer in i rätt tid.
Skatteverket erbjuder inte någon teknisk support för TendSign utan hänvisar till TendSign support.
Anbud som kommit in omfattas av absolut sekretess till dess vi beslutat om tilldelning eller på annat sätt avslutat upphandlingen. Därefter behandlar vi inkomna anbud i enlighet med offentlighetsprincipen. Om du vill sekretessbelägga hela eller delar av ditt anbud ska det klart framgå och vilka skäl du åberopar. Vi gör alltid en sekretessprövning i enlighet med gällande sekretesslagstiftning innan vi lämnar ut handlingar.
Vi bedömer anbuden i följande tre steg.
I förfrågningsunderlaget finner du information om vilka uppgifter som ska lämnas samt vilka kvalificeringskrav respektive utvärderingskriterier som gäller för aktuell upphandling.
Inkomna anbud omfattas av absolut sekretess tills dess tilldelningsbeslut har fattats eller att upphandlingen på annat sätt har avslutats.
När utvärderingen är avslutad sammanställs resultatet i ett tilldelningsmeddelande. I meddelandet framgår vilka leverantörer vi har för avsikt att teckna avtal med, och hur vi har resonerat i utvärderingen av utvärderingskriterierna. Meddelande om tilldelning skickas till samtliga leverantörer vid samma tidpunkt.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.