På den här sidan hittar du som leverantör information om hur du fakturerar Skatteverket elektroniskt och vart du vänder dig om du har frågor om fakturering.
Enligt lag ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med elektronisk faktura.
Läs mer om det på Myndigheten för digital förvaltnings webbplats.
Skatteverket vill att våra leverantörer skickar elektroniska fakturor via PEPPOL-nätverket.
Läs om hur du som leverantör ansluter dig till PEPPOL på DIGG.se.
Skatteverket tar emot elektroniska fakturor via Peppol-nätverket. Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2021005448.
Det är viktigt att de referenser som framgår av Skatteverkets inköpsorder/rekvisition skrivs i rätt fält på fakturan. Här följer information om vilka referenser som ska anges och vart:
<Invoice><cac:OrderReference><cbc:ID>
<Invoice><cbc:BuyerReference> eller <Invoice><cbc:AccountingCost>
<Invoice><cac:ContractDocumentReference>
Har du inte möjlighet att skicka elektronisk faktura kan du registrera faktura kostnadsfritt i vår leverantörsportal som tillhandahålls av Opus Capita, tjänsten är gratis. Följande information krävs för att registrerar ert företag:
Det är viktigt att de referenser som framgår av Skatteverkets inköpsorder/rekvisition skrivs i rätt fält. Här följer information om vilka referenser som ska anges och vart:
Har du frågor om inköp eller upphandling når du oss snabbast via vårt formulär.
Vill du komma igång med e-handel och e-faktura? Då kan du mejla oss.
Om du är en leverantör till Skatteverket och undrar om fakturan har kommit in, när ni kommer få betalt eller varför ni inte har fått betalt, ring Statens servicecenter och välj tonval 2:
Våra betalningsvillkor är 30 dagar. Vi accepterar inte expeditions- eller faktureringsavgifter, eller andra liknande avgifter.
Skatteverkets organisationsnummer är: 202100-5448.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.