Datum: 2021-11-01
Dnr/målnr/löpnr:
8-1266033
N2021/02537
Skatteverket anser att det är angeläget att begränsa kraven på rapportering av beviljade stöd och att rapporteringskraven utformas på samma sätt i de olika statsstödsregelverken. Skatteverket anser vidare att det är angeläget med en möjlighet att samla ihop alla skattestöd så att rapportering kan göras en gång per år. Eftersom det inte kan utläsas vilka ändringar av nationella bestämmelser som de föreslagna ändringarna i GBER[1] kommer att leda till har Skatteverket i nuläget inga ytterligare synpunkter på förslagen.
Skatteverket noterar att det föreslås att den generella gränsen för när information om individuella stöd ska publiceras ändras från 500 000 euro till 100 000 euro. Skatteverket noterar vidare att det inte föreslås någon ändring i artikel 9.2 avseende de intervall inom vilka skattestöd får rapporteras. Om den generella rapporteringsgränsen ändras från 500 000 euro till 100 000 euro bedömer Skatteverkets att även artikel 9.2 behöver justeras.
För att begränsa den administrativa bördan för såväl företagen som Skatteverket bör rapporteringsgränsen enligt Skatteverkets uppfattning vara så hög som möjligt. Det är enligt Skatteverkets uppfattning även angeläget att rapporteringskraven i möjligaste mån utformas på samma sätt i de olika statsstödsregelverken så att rapporteringen kan göras på samma sätt oavsett vilket regelverk som stödordningen baseras på.
Såvitt avser de stöd som Skatteverket lämnade under 2020 enligt någon av de stödordningar som baseras på GBER skulle en rapporteringsgräns på 100 000 euro, istället för 500 000 euro, ha medfört att cirka tre gånger så många företag skulle ha rapporterats[2].
Avseende stöd som lämnas enligt bestämmelser i lagen (1994:1776) om skatt på energi har angetts[3] att stöden kan räknas samman över ett kalenderår och för rapporteringsändamål anses beviljade den 31 december under respektive kalenderår. Skatteverket tillämpar denna princip vid rapportering av de stöd som lämnas enligt bestämmelserna i lagen om skatt på energi, vilket underlättar rapporteringen av dessa stöd. Enligt Skatteverkets uppfattning skulle en bestämmelse om att alla skattestöd ska anses beviljade den 31 december under respektive år, oavsett om de lämnas årsvis eller för kortare perioder och oavsett enligt vilket regelverk, underlätta rapporteringen.
Skatteverket noterar att det föreslås ändringar av bestämmelserna om riskfinansieringsstöd. Skatteverket kan i nuläget inte bedöma i vilken utsträckning detta medför behov av ändringar av bestämmelserna om investeraravdrag i 43 kap. inkomstskattelagen (1999:1229).
Skatteverket noterar att det lämnas ett förslag på ny utformning av artikel 44 och att det föreslås införas en ny artikel 44 a avseende andra miljöskatter än sådana som omfattas av energiskattedirektivet[4]. Eftersom det inte kan bedömas vilka ändringar av nationella bestämmelser som detta kommer att leda till har Skatteverket i nuläget inga synpunkter på förslagen.
Enligt Skatteverkets uppfattning är det oklart vad som avses i det föreslagna andra ledet i andra meningen i artikel 21.3 b, ”i vilket fall perioden för stödberättigande även omfattar verksamheten i det företaget eller de sammanslagna företagen”. Förslagsvis skulle texten, om det är det som avses, kunna ersättas med ”omfattar perioden för stödberättigande även verksamheten i det företaget eller de sammanslagna företagen”.
I artikel 44 a anges att bestämmelsen inte ska tillämpas på skatter eller avgifter på energiprodukter, inbegripet elektricitet. Med anledning av detta påpekar Skatteverket att i energiskattedirektivet anses inte elektricitet vara en energiprodukt. Där anges istället att direktivet omfattar energiprodukter och elektricitet.
En sänkning av rapporteringsgränsen på 500 000 euro till 100 000 euro innebär en viss ökning av antalet företag som ska rapporteras samt att upplysningar i deklarationer och e-tjänster behöver uppdateras. Detta leder till en viss ökning av Skatteverkets kostnader, både initialt och löpande. Kostnaderna bedöms bli av begränsad omfattning.
[1] Kommissionens förordning 651/2014
[2] Under 2020 medgavs 360 företag skattebefrielse med belopp som motsvarar mer än 500 000 euro enligt de aktuella bestämmelserna i lagen om skatt på energi och 1 080 företag med belopp som motsvarar mer än 100 000 euro. Vidare medgavs 10 företag investeraravdrag med belopp som motsvarar mer än 500 000 euro och 90 företag med belopp som motsvarar mer än 100 000 euro.
[3] Prop. 2015/16:159 s. 33 f. och prop. 2016/17:1 s. 258
[4] Direktiv 2003/96/EG
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.