Datum: 2022-05-30
8-1467536
S2022/00562
Förslaget rör inte Skatteverkets verksamhet. Skatteverket har därför inga synpunkter på om förslaget genomförs.
Regeringen har särskilt efterfrågat remissinstansernas bedömning av utredningens EU-rättsliga överväganden och slutsatser om att gårdsförsäljning kan kombineras med bibehållet detaljhandelsmonopol samt utredningens slutsats att det går att ”backa bandet” för det fall EU-kommissionen eller EU-domstolen skulle göra en annan bedömning än utredningen gällande dessa frågor. Skatteverket lämnar därför vissa synpunkter gällande utredningens EU-rättsliga överväganden och slutsatser. Skatteverket lämnar även vissa synpunkter gällande hänvisningar till bestämmelser och begrepp som förekommer i lagen (1994:1564) om alkoholskatt, LAS.
Skatteverket konstaterar att den praxis från EU-domstolen som utredningen hänvisar till inte ger något klart stöd för att det remitterade förslaget är förenligt med unionsrätten. Skatteverket anser att det utifrån befintlig praxis från EU-domstolen inte heller går att dra några säkra slutsatser i fråga om det remitterade förslaget kommer att påverka detaljhandelsmonopolets ställning i EU-rättsligt hänseende.
I avsnitt 10.3.1 uttalas att det, till skillnad från vad som gäller för tillverkare av alkohol-drycker, inte finns något krav i alkohollagen (2010:1622) på att den som odlar druvor som används vid tillverkning av vin ska vara godkänd upplagshavare. Utredningen föreslår därför att en förutsättning för att den som odlar druvor som används vid vintillverkning ska få tillstånd att bedriva gårdsförsäljning, är att odlaren har godkänts som upplagshavare för sådana varor enligt 9 § LAS.
Skatteverket påtalar att det endast är för vissa i 9 § första stycket LAS angivna verksamheter som godkännande som upplagshavare kan meddelas. Varken odling av råvaror som används vid produktion av alkoholdrycker eller detaljhandel med alkoholdrycker är sådana verksamheter. Om vinodlaren inte själv har för avsikt att bedriva någon av de verksamheter som anges i 9 § första stycket LAS, t.ex. tillverka eller lagra alkoholdrycker i större omfattning, uppfyller vinodlaren inte kraven i bestämmelsen och kan därmed inte godkännas som upplagshavare.
I avsnitt 10.9.1 uttalas att vid gårdsförsäljning bör på samma sätt som för serveringstillstånd gälla vissa krav på det utrymme där försäljningen av alkoholdrycker ska ske. Vidare uttalas att det i den skatterättsliga lagstiftningen ställs vissa krav för att en lokal ska godkännas som skatteupplag, dvs. en lokal där de tillverkade dryckerna ska förvaras innan de säljs och då skattskyldighet inträder. Vidare anförs att eftersom en tillverkare eller vinodlare som bedriver gårdsförsäljning ska vara godkänd som upplagshavare enligt LAS, kommer dessa krav automatiskt att gälla den lokal där alkoholdryckerna förvaras innan de säljs.
Skatteverket vill påtala att ett skatteupplag är ett utrymme där en godkänd upplagshavare har fått rätt att tillverka, bearbeta, lagra, ta emot och avsända skattepliktiga varor under ett uppskovsförfarande, dvs. utan att det medför beskattningskonsekvenser. I LAS finns inga regler som hindrar att upplagshavaren förvarar beskattade alkoholvaror på annan plats än i ett skatteupplag.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.