Datum: 2022-04-13
8-160082
01035-2022
Skatteverket har inga invändningar mot att det remitterade förslaget genomförs.
Skatteverket vill dock lämna följande synpunkter på det remitterade förslaget.
I det remitterade förslaget beskrivs folkbokföringsverksamheten hos Skatteverket (s. 45). Avsnittet kan i viss mån utvecklas något och Skatteverket lämnar därför följande förslag till skrivning.
”Adressuppgifter finns registrerade i Skatteverkets folkbokföringsdatabas och uppgifterna är normalt offentliga. Skatteverket kan besluta att en person får skyddad folkbokföring eller en sekretessmarkering i databasen om det finns en särskild risk för att personen t.ex. utsätts för hot eller förföljelse. I Skatteverkets folkbokföringsverksamhet används samlingsbegreppet ”skyddade personuppgifter” för dessa skyddsåtgärder och fingerade personuppgifter. Om en person har skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering i databasen gäller normalt sekretess för adressen och övriga personuppgifter.
Kommunens miljöförvaltning har möjlighet att digitalt via aviserings-/informationstjänsten Navet få tillgång till adressuppgifter avseende folkbokförda personer som har sekretessmarkerade personuppgifter i folkbokföringsdatabasen. I aviseringen från Navet markeras särskilt när en person har sekretessmarkerade personuppgifter. Det är den myndighet som tar emot personuppgifter från Navet som är ansvarig för att inte uppgifterna behandlas i strid med dataskydds- och sekretesslagstiftningen.
Om miljöförvaltningen vill komma i kontakt med en person som har skyddad folkbokföring kan de vända sig till Skatteverket som förmedlar post till berörd person. Detsamma gäller om miljöförvaltningen via Navet inte har tillgång till adressuppgifter för personer med sekretessmarkerade personuppgifter i folkbokföringsdatabasen. Mer information om postförmedling finns på Skatteverkets webbplats.
Internt på miljöförvaltningen bör finnas en rutin för hur man hanterar skyddade personuppgifter. Vid en begäran om utlämnade av skyddade personuppgifter ska myndigheten göra en självständig sekretessbedömning.”
Mot bakgrund av det förslag som Skatteverket här lämnar så är en alternativ rubriksättning ”Skyddad folkbokföring och sekretessmarkering i folkbokföringsdatabasen”.
I avsnittet framgår att ibland så kan en byggnad vara för lite värd för att registreras hos Skatteverket och att innebörden av detta blir att fastighetsregistret endast innehåller de byggnader med tillhörande arrendetomt som åsätts taxeringsvärde. Skatteverket vill här framföra att det endast finns byggnader registrerade på en fastighet om byggnaderna på tomten har ett sammanlagt värde på minst 50 000 kr. Tomtmark till byggnad på ofri grund kan dock i vissa fall vara åsatt taxeringsvärde, och vara registrerad i fastighetstaxeringsregistret, trots att värdet för byggnaden/byggnaderna understiger 50 000 kr. Bedömningen av om marken i dessa fall är att se som tomtmark eller inte grundar sig på återuppföranderätten, enligt plan- och bygglagen (2010:900), av befintlig eller tidigare befintligt småhus. Om värdet av återuppföranderätten uppgår till minst 50 000 kr i taxeringsvärdenivå så ska marken indelas som tomtmark i enlighet med 2 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152).
Skatteverket vill här också framföra att ägaruppgifter i fastighetstaxeringsregistret omfattas av absolut sekretess enligt 27 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppgift om ägare utgör inte en del av ett fastighetstaxeringsbeslut. Det är därför inte möjligt att - utan tillämpning av en sekretessbrytande bestämmelse - lämna ut uppgifter om en ägares adress från fastighetstaxeringsregistret till annan än ägaren själv eller någon som företräder denna (8 kap. 1 § samt 12 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)). Sådana uppgifter kan därför lämnas ut endast med stöd av en tillämplig sekretessbrytande bestämmelse. Här bör den begärande myndigheten själv lämna uppgift om vilka sekretessbrytande bestämmelser som i dessa fall kan bli aktuella att tillämpa och när det kan bli aktuellt.
Skatteverket vill till avsnitten (s. 87 och s. 98) upplysa om att ägaruppgifter i fastighetstaxeringsregistret omfattas av absolut sekretess enligt 27 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Se Skatteverkets lämnade svar ovan under rubrik 2.2.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.