Datum: 2024-08-26
Dnr/målnr/löpnr:
8-2961275
Fi2024/01482
Skatteverket har inga invändningar mot att det införs nedsatt alkoholskatt för öl från oberoende småbryggerier men lämnar förslag på annan ikraftträdandetidpunkt.
Skatteverket avstyrker den del av förslaget som innebär att registreringen av upplagshavare ska kompletteras med uppgift om att denne är ett oberoende småbryggeri samt vilken årsproduktion denne har. Om förslaget ändå genomförs lämnar Skatteverket vissa synpunkter bl.a. rörande behov av förtydliganden i det fortsatta lagstiftningsarbetet.
Förslaget bedöms medföra en engångskostnad om cirka två miljoner kronor samt en löpande årlig kostnad om cirka 200 000 kronor.
Skatteverket avstyrker den del av förslaget som innebär att registreringen av upplagshavare ska kompletteras med uppgift om att denne är ett oberoende småbryggeri samt vilken årsproduktion denne har (avsnitt 2.2). Om förslaget ändå genomförs lämnar Skatteverket synpunkter på förslaget för det fortsatta lagstiftningsarbetet (avsnitten 2.3 – 2.4).
Skatteverket förslår även en annan ikraftträdandepunkt (avsnitt 2.5).
Det föreslås i promemorian att registreringar som upplagshavare i Sverige ska kompletteras med uppgift om huruvida aktören är ett oberoende småbryggeri och vilken årsproduktion aktören har. Av promemorian framgår också att kompletteringen inte utgör någon form av godkännande som oberoende småbryggeri. Registreringen innebär inte heller att Skatteverket på något sätt certifierar uppgifterna eller godtar att öl från den aktuella producenten är berättigad till nedsatt skatt. Det är enbart en registrering av att producenten anser sig uppfylla kraven och vilken årsproduktion producenten har angett.
Uppgifterna om att en producent är ett oberoende småbryggeri och i så fall vilken årsproduktion denne har behövs för att fastställa korrekt skatt för producentens varor. Det föreslås därför att lagen om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet ska kompletteras med en rätt för enskilda att få ut dessa uppgifter. Att en enskild får ut uppgifter om status som oberoende småbryggeri och årsproduktion innebär dock inte, vilket också framgår av promemorian, ett förhandsbesked i fråga om beskattning. Det är enbart ett sätt för en aktör att få reda på om producenten anser att ölen är berättigad till nedsatt alkoholskatt och i så fall med hur mycket. Den aktör som ska redovisa alkoholskatten behöver, för att kunna redovisa korrekt skatt, på annat sätt säkerställa att förutsättningarna för nedsatt skatt är uppfyllda och hur stor nedsättning ölen i så fall är berättigad till, exempelvis genom direktkontakt med producenten. Skatteverket noterar i detta sammanhang att det inte förslås några bestämmelser om att ett svenskt oberoende småbryggeri ska lämna uppgifter i e-AD för nationella uppskovsflyttningar på liknande sätt som bryggeriet ska göra för sådana uppskovsflyttningar som ska ske till ett annat EU-land.
Eftersom inte heller Skatteverket kan utgå från att uppgifterna i skattedatabasen om att ett registrerat oberoende småbryggeri verkligen är oberoende och att uppgiften om årsproduktion stämmer medför förslaget att Skatteverket, varje gång en skattedeklaration med uppgifter om öl ska kontrolleras, kan komma att behöva förelägga alternativt tredjemansrevidera samtliga de oberoende småbryggerier vars öl har redovisats i skattedeklarationen.
Enligt Skatteverkets uppfattning uppnås inte det avsedda syftet med att komplettera registreringen som upplagshavare med uppgift om huruvida aktören är ett oberoende småbryggeri och vilken årsproduktion aktören har. Dessutom finns det enligt Skatteverkets mening en risk att aktörer litar på att uppgiften de får från Skatteverket (som alltså inte är verifierad) stämmer vilket i sin tur kan leda till att fel skatt redovisas. Enligt förslaget behöver producenterna dessutom lämna dessa uppgifter till Skatteverket varje år vilket innebär en ökad administration för såväl producenterna som för Skatteverket. Sammantaget avstyrker Skatteverket därför den del av förslaget som innebär att registreringen som upplagshavare ska kompletteras med nämnda uppgifter.
Det kan uppstå en situation när den enskilde i anslutning till sin ansökan om godkännande som upplagshavare lämnar en uppgift om att denne är ett oberoende småbryggeri och Skatteverket efter utredning kommer fram till att ansökan om godkännande ska avslås. Eftersom folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker, förutom tillverkning i hemmet för eget behov i vissa fall, i princip bara får tillverkas av den som har godkänts som upplagshavare enligt 3 kap. 2 § lagen (2022:156) om alkoholskatt, LAS, bör det förtydligas att den enskildes uppgift om att denne är ett oberoende småbryggeri inte ska registreras i beskattningsdatabasen om Skatteverket inte har godkänt aktören som upplagshavare.
Om Skatteverket återkallar producentens godkännande som upplagshavare med stöd av 3 kap. 19 § LAS, registrerar Skatteverket i beskattningsdatabasen att godkännandet har upphört när ett beslut om återkallelse fattas. Eftersom uppgift om att producenten är ett oberoende småbryggeri ses som ett komplement till uppgiften om godkännande som upplagshavare bör uppgiften om producentens status som oberoende småbryggeri följa det som gäller för uppgiften om godkännandet. Det bör därför förtydligas att den anteckning som Skatteverket gör i beskattningsdatabasen om att producentens godkännande som upplagshavare har upphört även omfattar uppgiften om producentens status som ett oberoende småbryggeri.
Vilka uppgifter som ska registreras kommer att regleras på förordnings- och föreskriftsnivå. Skatteverket anser att det bör regleras att en anmälan om registrering, förutom producentens identifikationsuppgifter, bör innehålla uppgifter om att producenten anser sig uppfylla villkoren för att vara oberoende enligt förslaget till 1 kap. 13 § 1–3 LAS samt vilken årsproduktion som den har enligt förslaget till 1 kap. 14 § LAS. För det fall villkoren i den föreslagna 1 kap. 15 § LAS är tillämpliga bör även uppgift lämnas om den eller dem som producenten samarbetar med samt deras sammanlagda årsproduktion.
Skatteverket kommer att registrera lämnad uppgift så som den har lämnats. När Skatteverket får en begäran att ta del av en uppgift om oberoende småbryggeri kommer den uppgift som finns registrerad vid tidpunkten för begäran att lämnas ut. Det är viktigt för både den som begär ut uppgiften och Skatteverket att uppgiften i beskattningsdatabasen är uppdaterad och korrekt. Det bör därför regleras att producenten är skyldig att så snart som möjligt anmäla till Skatteverket om den har upphört att vara ett oberoende ölbryggeri, dvs. att något av villkoren i 1 kap. 13 § 1–3 LAS inte längre är uppfyllt (jfr 11 § förordningen [2021:1234] om intyg till oberoende små producenter av alkoholdrycker). Producenten bör vidare anmäla till Skatteverket sin årsproduktion senast före utgången av januari året efter produktionsåret för att den som ska lämna en punktskattedeklaration där nedsatt skatt på öl från producenten redovisas ska kunna ta del av uppgiften om producentens årsproduktion under det föregående kalenderåret, innan punktskattedeklaration för redovisningsperioden januari ska lämnas in till Skatteverket (se t.ex. 26 kap. 30 § och 32 § skatteförfarandelagen [2011:1244], SFL).
Eftersom registrering enbart kommer att avse en uppgift som baseras på producentens egen bedömning huruvida den uppfyller villkoren för att anses som oberoende småbryggeri bör det förtydligas att registreringen inte påverkar den deklarationsskyldiges ansvar att lämna korrekta uppgifter i sin punktskattedeklaration. Den deklarationsskyldiges skatt kan höjas om det vid Skatteverkets kontroll framkommer att villkoren för nedsättning av skatt inte är uppfyllda då producenten inte är ett oberoende småbryggeri trots den uppgift som finns registrerad i beskattningsdatabasen.
Det bör vara möjligt för Skatteverket att i samband med registrering korrigera felskrivningar och liknande uppenbara fel i den lämnade uppgiften så som exempelvis fel person- eller organisationsnummer (jfr prop. 2016/17:58 s. 89 f.). Detta bör i så fall förtydligas.
Skatteverket kan i samband med kontroll av en punktskattedeklaration eller ett oberoende småbryggeri komma fram till att bryggeriet inte uppfyller förutsättningarna för att anses som ett oberoende småbryggeri. I ett sådant fall kommer den registrerade uppgiften att vara felaktig. Uppgiften kan ändå lämnas ut på begäran av den som är skyldig att lämna en punktskattedeklaration. Från och med den 1 juli 2024 är det möjligt för Skatteverket att genom en särskild anteckning i anslutning till en uppgift som har lämnats om en betalningsmottagare i en arbetsgivardeklaration eller en förenklad arbetsgivardeklaration markera att uppgiften inte har lagts till grund för beskattning (se 17 kap. 10 § skatteförfarandeförordningen [2011:1261], SFF). Anteckningen ska tas bort om Skatteverket inte längre bortser från uppgiften (20 a § förordningen [2001:588] om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet). Det bör övervägas om en motsvarande reglering behöver införas även för uppgift om oberoende småbryggeri. Framförallt kan det vara till fördel för den som begär uppgift från beskattningsdatabasen att känna till att Skatteverket inte har accepterat producentens status som oberoende småbryggeri i ett beslut om punktskatt. Anteckningen i beskattningsdatabasen bör tas bort om Skatteverkets bedömning sedermera ändras.
Skatteverket ser positivt på förslagen att införa bestämmelser i SFL om att Skatteverket får förelägga och besluta om revision av den som är eller kan antas vara ett oberoende småbryggeri.
Det framgår inte om författningsförslagen i promemorian bedöms innebära att personuppgifter kan komma att behandlas. Om så skulle vara fallet, är det önskvärt att det i det fortsatta lagstiftningsarbetet redogörs för eventuella konsekvenser för den personliga integriteten.
Skatteverket föreslår att bestämmelsen i 2 kap. 5 § 11 lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet, SdbL, ska ha följande lydelse:
11. huruvida en producent av öl anmält att man är ett oberoende småbryggeri enligt lagen om alkoholskatt och i sådana fall producentens årsproduktion.
Registreringar i beskattningsdatabasen, i enlighet med författningsförslagen, bygger på den enskildes egna uppgifter. Det innebär att Skatteverket inte verifierat dem. Det blir därför missvisande att som i föreslagen ändring av 2 kap. 5 § 11 SdbL endast ange ”är”.
De nya bestämmelserna föreslås träda ikraft den 1 juli 2025. Att införa bestämmelser om detta mitt i semesterperioden är inte önskvärt. Skatteverket föreslår istället ett ikraftträdande den 1 januari 2026 vilket ger såväl Skatteverket som företagen längre tid att anpassa sin verksamhet till den nya regleringen.
Förslaget bedöms medföra en engångskostnad om cirka två miljoner kronor samt en löpande årlig kostnad om cirka 200 000 kronor.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.