Datum: 2018-08-27
Dnr/målnr/löpnr:
202 256546-18/112
Fi2018/02415/S1
Skatteverket har inte något att erinra mot förslaget.
I det fortsatta lagstiftningsarbetet bör emellertid konsekvensutredningen kompletteras med en mer utförlig analys av hur förslaget kan komma att påverka marginalskatter, arbetsutbud och pensionsbeslut.
Den föreslagna utformningen av det förhöjda grundavdraget kommer att påverka marginal-skatten för stora inkomstintervall. För inkomster från 4,45 till 9,15 prisbas¬belopp (ca 206 000 till 424 000 kronor) kommer marginalskatten att sänkas. För inkomster från 9,15 till 34 prisbasbelopp (ca 424 000 till 1 574 000 kronor), med undantag för de inkomstintervall som påverkas av att brytpunkten flyttas när det förhöjda grundavdraget ändras, kommer marginalskatten att höjas. En sänkt (höjd) marginalskatt ökar (minskar) det marginella utbytet av att ha arbetat ihop ytterligare pension tidigare år såväl som utbytet av att arbeta innevarande år. Jämte den för arbete negativa inkomsteffekten som nämns i promemorian torde det således finnas en substitutionseffekt som antingen förstärker (vid höjd marginalskatt) eller motverkar (vid sänkt marginalskatt) inkomsteffekten. Att kvantifiera effekterna är svårt men bör avhandlas.
När det gäller pensionsbeslutet bör det framhållas att om pensionsinkomsten är mindre än arbetsinkomsten, vilket torde vara normalfallet, kommer skattesänkningen att vara större för lägre inkomster. Förlusten i termer av relativ disponibel inkomst kommer vid pension då att minska. För personer vars arbetsinkomst ligger på en nivå som får en skattesänkning (över ca 206 000 kronor) och inkomsten vid pension ligger under denna nivå, kommer den relativa förlusten i termer av disponibel inkomst att öka vid pension.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.