Regeringen beslutade den 2 oktober 2003 att ge olika myndigheter - bl.a. Skatteverket - i uppdrag att gå igenom regler för företagande i syfte att identifiera sådant som är onödigt krångligt och betungande och som därför bör förenklas. Riksskatteverket, nuvarande Skatteverket, beslutade därför den 24 november 2003 att kartlägga och analysera de rättsfrågor som uppkommer
- om bl.a. självdeklarationer, skattedeklarationer och kompletteringar till sådana handlingar får lämnas genom ombud eller annan som inte är ställföreträdare för en skattskyldig juridisk person, och
- om andra än ställföreträdare ges rätt att via en elektronisk tjänst (e-tjänst) som stöds av en tjänst för elektronisk identifiering och elektroniska underskrifter (ID-tjänst) ta del av en juridisk persons skattekonto.
I bifogade promemoria "Deklarationsombud m.m." Pdf, 351.7 kB, öppnas i nytt fönster. (PDF-fil 366 kB) dagtecknad 2004-04-21, har en sådan kartläggning och analys gjorts och förslag till erforderliga författningsändringar lämnats.
Skatteverket hemställer att förslaget i promemorian om att göra det möjligt att deklarera via ombud, vilket är en väsentlig förutsättning för att effektivt kunna utnyttja de elektroniska tjänsterna, genomförs. Vidare hemställs att förslaget om att myndigheter ska få direktåtkomst till uppgifter om sig själva i skattekontot genomförs.
Beslut i detta ärende har fattats av undertecknad generaldirektör. Vid den slutliga handläggningen har dessutom närvarit skattedirektörerna Vilhelm Andersson och Björne Sjökvist, föredragande.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.