Det finns tre sätt att lämna pappersdeklarationen: vanlig brevlåda, tillfälliga deklarationsbrevlådor och på servicekontor.
Skatteverket rekommenderar alla som kan att i första hand använda de digitala tjänster som finns för deklarationer och andra ärenden eftersom de digitala tjänsterna ger mer hjälp, har uppdaterad information och minskar risken för fel. Den som lämnar deklarationen digitalt får även en direkt kvittens på att deklarationen är inlämnad.
Vi strävar efter att göra våra digitala tjänster så enkla och användarvänliga som möjligt för att även ovana användare ska ha fördel av att använda dem. Till exempel kan den som bara ska godkänna sin deklaration deklarera digitalt genom att ringa eller sms:a sitt godkännande. För det krävs endast en mobiltelefon eller en fast telefon med knappar, det behövs inte någon e-legitimation eller dator.
Samtidigt kan eller vill inte alla använda digitala tjänster och det finns de som tycker att det är enklare med papper. Därför har vi även det alternativet med i vårt utvecklingsarbete. År 2022 lämnades närmare 900 000 av 8,2 miljoner deklarationer på papper.
Det finns tre sätt att lämna pappersdeklarationen.
Den som vill skicka sin pappersdeklaration till Skatteverket med post, vilket för de flesta är närmast, ska använda adressen som framgår på deklarationen. Då kommer deklarationen rätt direkt och skannas in och hanteras sedan automatiserat i Skatteverkets system.
För inlämning av deklarationer finns tillfälliga brevlådor utanför 39 av Skatteverkets kontor under perioden 21 mars-2 maj. Dessa är öppna dygnet runt.. Information om var det finns deklarationsbrevlådor framgår på länken nedan. Vi kan inte garantera att varje låda står på samma adress varje år, men i stora drag kommer det att fortsätta att se ut så här, eftersom vi vet att en del känner sig trygga med och är vana vid att lämna deklarationen direkt till oss.
Deklarationer som lämnas i tillfälliga deklarationsbrevlådor postas till inläsningscentralen från respektive ort, skannas in och hanteras därefter på samma sätt som om du postat din deklaration.
Det går också att lämna sin deklaration till ett servicekontor, som drivs av Statens servicecenter, under kontorets öppettider. Deklarationer som lämnas in på ett servicekontor, postas till inläsningscentralen därifrån, skannas in och hanteras därefter på samma sätt som om du postat din deklaration.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.