När du betalar ut lön och ersättning är du som arbetsgivare skyldig att redovisa och betala in arbetsgivaravgifter och avdragen skatt till Skatteverket. Detta redovisar du i en arbetsgivardeklaration.
På de här sidorna kan du läsa om vilket underlag du behöver för att kunna redovisa ut arbetsgivaravgifter och vilket skatteavdrag du ska göra när du betalar ut ersättning till anställda eller andra arbetstagare.
Du ska betala arbetsgivaravgifter på bruttolön och förmåner. Hur mycket du ska betala i arbetsgivaravgifter beror på den anställdas födelseår. Det finns också särskilda bestämmelser om avdrag från arbetsgivaravgifter.
Du ska dra av skatt på bruttolön och förmåner. Om ingen kontant lön betalas ut vid sidan av till exempel en bilförmån kan inget skatteavdrag göras. Skatteavdraget är en preliminär inkomstskatt som du betalar in till Skatteverket för din anställda. Du ska också dra av skatt på pension, ränta och utdelning.
Webbseminarier för arbetsgivare
På våra webbseminarier får du veta vad du behöver tänka på när du som arbetsgivare betalar ut lön och andra ersättningar. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar direkt i en chatt.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.