Arbetsgivare som har tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter kan i vissa fall söka stöd för lönekostnader kopplade till korttidsarbete för anställda.
Svårigheterna ska bero på omvärldshändelser som inte kunnat förutses eller undvikas. Stödet ges till i övrigt välmående verksamheter och innebär att arbetstagare tillfälligt går ned i arbetstid och lön. Det kallas också ibland för korttidsstöd. Villkoren för godkännandet är strikta och stödet ska bara lämnas i särskilda fall.
Använd vår e-tjänst i första hand om du har svensk e-legitimation. Då kan du bland annat använda vår beräkningshjälp och visa bifogade filer och kvittens på inskickad ansökan.
Om du är en juridisk person ska du anmäla ett ombud som har rätt att lämna in ansökningar och anmälningar om stöd vid korttidsarbete åt dig. Om du är ensam firmatecknare eller enskild näringsidkare behöver du inte ansöka om att bli ombud.
Den som vill utse ett ombud kan använda e-tjänsten Ombud och behörigheter eller skicka in en blankett.
Problem med e-tjänsten Stöd vid korttidsarbete gör att man för tillfället blir utloggad från e-tjänsten efter 60 minuter trots att man är aktiv. Vi arbetar för att lösa problemet.
Villkoren för godkännandet är strikta och stödet ska bara lämnas i särskilda fall. Du som söker stödet ska visa att villkoren är uppfyllda i en utförlig och väl underbyggd ansökan.
För att kunna få stöd ska du kunna visa på:
Du kan bara bli godkänd för stödet under förutsättning att ni är långsiktigt konkurrenskraftiga. Ett godkännande får inte lämnas om du vid tidpunkten för ansökan om godkännande är:
En förutsättning för att ha rätt till stöd vid korttidsarbete är att du har registrerat dig som arbetsgivare hos Skatteverket. Det behöver du göra innan ansökan om stöd prövas och tre månader innan beslut om godkännande fattas, det vill säga i jämförelsemånaden. Du måste också ha tecknat avtal om korttidsarbete med dina arbetstagare innan perioden med korttidsarbete inleds.
Kostnaderna för stöd vid korttidsarbete delas mellan arbetsgivaren, arbetstagaren och staten. Staten står för en tredjedel av kostnaden oavsett hur stor arbetstidsminskningen är.
Nivå | Arbetstidsminskning | Arbetstagare (löneminskning) | Arbetsgivare | Stat |
---|---|---|---|---|
1 | 20 procent | 12 procent | 1 procent | 7 procent |
2 | 40 procent | 16 procent | 11 procent | 13 procent |
3 | 60 procent | 20 procent | 20 procent | 20 procent |
Du kan använda e-tjänsten om du är ensam firmatecknare för arbetsgivaren eller om du är utsett ombud.
Du gör ansökan i två steg.
Om du har fått preliminärt stöd är du därefter skyldig att göra avstämningar löpande under stödperioden. När du har anmält en avstämning fastställer Skatteverket storleken på det slutliga stödet.
För att kunna få preliminärt stöd vid korttidsarbete krävs det att du först får ett godkännande från Skatteverket. Villkoren för godkännandet är strikta och stödet lämnas bara i särskilda fall. Det är arbetsgivaren som söker stödet ska visa att villkoren är uppfyllda i en utförlig och väl underbyggd ansökan. Läs mer om förutsättningarna för godkännande på Rättslig vägledning där det går att läsa mer om bland annat lågkonjunktur och tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter.
När ansökan om godkännande har beviljats kan du ansöka om preliminärt stöd i högst sex kalendermånader. Stödmånaderna ska följa på varandra utan uppehåll för att du ska ha rätt till stöd i samtliga sex månader.
Om du behöver ytterligare stöd kan du ansöka om att förlänga stödperioden med tre kalendermånader. Ansökan om förlängning ska göras inom fyra kalendermånader från det att stödperioden inleddes. Du ska då återigen visa att de allvarliga ekonomiska svårigheterna som legat till grund för godkännandet förväntas kvarstå. Du ska också kunna visa att svårigheterna är tillfälliga och förväntas upphöra när förlängningsperioden löpt ut.
Om du vill ansöka om ett nytt godkännande kan du oftast få det tidigast 24 kalendermånader efter att en stödperiod har löpt ut. Under de månaderna befinner du dig i karens. Du kan som mest få stöd för 24 månader under en period av totalt 36 månader.
För att Skatteverket ska kunna bedöma om svårigheterna är tillfälliga ska du lämna in ekonomiska underlag som ger en god bild av företagets ekonomiska utveckling. Det kan exempelvis vara en sammanställning av statistik och nyckeltal som visar lönsamhetsutveckling, skuldsättningsgrad, tillväxt och orderingång. Du ska kunna visa ett negativt trendbrott som tidsmässigt sammanfaller med en oförutsedd omvärldshändelse.
Du bör också kunna göra sannolikt att du har för avsikt att återgå till full produktion och ordinarie arbetstider efter perioden med korttidsarbete.
Relativt nystartade verksamheter kan ha svårare att visa att de ekonomiska svårigheterna endast är tillfälliga. Du får därför basera din ansökan på antaganden och prognoser om hur verksamheten hade utvecklats om du inte drabbats av oförutsedda ekonomiska svårigheter.
För att du som arbetsgivare ska ha rätt till stöd ska de ekonomiska svårigheterna även vara allvarliga. Det innebär att behovet av arbetstidsförkortning ska vara betydande och att utan stöd skulle du behöva genomföra omfattande uppsägningar. Värdeöverföringar, till exempel aktieutdelning, under eller nära inpå stödperioden är tydliga indikationer på att du inte har allvarliga ekonomiska svårigheter.
För att ha rätt till stöd ska de ekonomiska svårigheterna vara orsakade av förhållanden utanför din kontroll, det vill säga omvärldshändelser. Det kan till exempel röra sig om plötsligt fall i global efterfrågan, begränsningar på viktiga marknader eller störningar i leveranser. Det kan även vara plötsliga natur- eller väderhändelser.
Om du får svårigheter som beror på att du förlorat en stor order till en konkurrent eller på att du fattat misslyckade strategiska beslut har du inte rätt till stöd.
För att du ska ha rätt till stöd ska de ekonomiska svårigheterna ha varit omöjliga att undvika eller förutse. Försämrat resultat som beror på förväntad konjunktur, säsongsbetonad verksamhet eller normala cykler ger inte rätt till stöd.
Tullar och andra handelshinder kan vara oförutsedda och därmed en orsak till behov av stöd. Det kan också vara konsekvenser av kända motsättningar eller utdragna processer, vilket kan ställa krav på anpassning.
Du ska ha gjort allt du kan för att minska kostnaderna för arbetskraft innan du ansöker om godkännande för stöd. Det kan till exempel vara att förändra skiftläggningen eller säga upp personal som inte är tillsvidareanställd och som inte bedöms vara verksamhetskritisk, till exempel konsulter, inhyrd personal och tillfälligt anställd personal. Konsulter och inhyrd personal kan dock vara avgörande för verksamheten och bedömning görs i varje enskilt fall.
Det finns flera anledningar till att det kan börja gå sämre ekonomiskt. Problemen kan i många fall ligga utanför din kontroll men det är din uppgift som arbetsgivare att försöka lösa dem. Det kan till exempel handla om att ta kontakt med anställda, kunder, banker och finansiärer. Ju tidigare du vidtar åtgärder och blir bekant med problemen desto större möjligheter finns det att lösa den ekonomiska situationen.
Du kan inte få stöd vid korttidsarbete om du vid tidpunkten för ansökan är:
Orsaken till det är att du bara kan få stöd om dina svårigheter är tillfälliga.
Kontrollbalansräkning ska du upprätta när det finns skäl att anta att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet eller när det vid verkställighet har visat sig att bolaget saknar tillgångar till full betalning av utmätningsfordringen.
Obestånd innebär att företaget saknar förmåga att betala sina skulder och att denna förmåga inte endast är tillfällig. En sådan arbetsgivare ska enligt huvudregeln försättas i konkurs.
Om du har betalningssvårigheter kan företaget under vissa förhållanden beviljas rekonstruktion som ett alternativ till konkurs.
Du som arbetsgivare kan ansöka om preliminärt stöd vid korttidsarbete under sex kalendermånader efter att du fått ett godkännande från Skatteverket. Du ska skicka ansökan om preliminärt stöd månadsvis, för en stödmånad i taget. Du får det preliminära stödet till ditt skattekonto, men det kan behöva justeras i efterhand när du gör en avstämning.
Den första stödmånaden i stödperioden ska infalla senast 45 dagar efter godkännandet. Ansökan om preliminärt stöd ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från utgången av stödmånaden.
Du kan inte ansöka om preliminärt stöd i förskott. Det gäller oavsett om ansökan gäller den första stödmånaden eller därefter följande stödmånader.
Exempel 1: Om du fick ditt godkännande 8 april 2024 kan den första stödmånaden vara april eller maj eftersom 45 dagar efter 8 april är den 23 maj. Om april är din första stödmånad ska ansökan ha kommit in tidigast i april och senast den sista juni.
Exempel 2: Om du får ditt godkännande 28 april 2024 kan den första stödmånaden vara april, maj eller juni eftersom 45 dagar efter 28 april är den 12 juni. Om juni är din första stödmånad ska ansökan ha kommit in tidigast i juni och senast den sista augusti.
En förutsättning för att kunna få stöd vid korttidsarbete är att du är registrerad som arbetsgivare när ansökan om stöd prövas. Du måste också ha varit registrerad som arbetsgivare tre månader innan Skatteverket fattar beslut om godkännande, det vill säga i jämförelsemånaden.
När ansökan om preliminärt stöd prövas får du inte ha:
Du kan bara få preliminärt stöd för arbetstagare som:
Du kan inte få stöd för korttidsarbete under en arbetstagares uppsägningstid. Du kan inte heller få stöd för tid då arbetstagaren har varit frånvarande från arbetet på grund av till exempel sjukdom, semester eller föräldraledighet.
I ansökan om preliminärt stöd ska du bland annat ange lön, arbetsdagar, frånvaro, arbetstidsminskning och beräknat stöd för varje arbetstagare
För att du som arbetsgivare ska ha rätt tills stöd måste varje arbetstagare gå ner i arbetstid och lön enligt vissa lagstadgade nivåer:
Med arbetstidsminskning menas den tillämpade genomsnittliga arbetstidsminskningen under en avtalsperiod och med löneminskning avses den tillämpade genomsnittliga löneminskningen under en avtalsperiod.
Det är möjligt att tillämpa en arbetstidsminskning som uppgår till en högre procentuell del så länge den minst uppgår till nivå 1, det vill säga 20 procent. Den tillämpade löneminskningen måste dock motsvara en av de tre givna nivåerna.
Exempel 1: Om en arbetstagares arbetstidsminskning är 40 procent och löneminskningen är 12 procent så motsvarar det nivå 1.
Exempel 2: Om en arbetstagares arbetstidsminskning är 40 procent och löneminskningen är 14 procent så motsvarar det ingen nivå.
Exempel 3: Om en arbetstagares arbetstidsminskning är 60 procent och löneminskningen är 16 procent så motsvarar det nivå 2.
För att du ska ha rätt till stöd vid korttidsarbete behöver du teckna avtal om korttidsarbete med arbetstagarna. Ni kan inte skriva avtalen retroaktivt, utan de gäller från det datum de är undertecknade och framåt i tiden.
Du behöver även ha avtalat om kompetensinsatser om du tänker söka ersättning för sådana kostnader.
Om du vill ansöka om stöd vid korttidsarbete måste kollektivavtalet omfatta korttidsarbete med den centrala arbetstagarorganisationen. Om det finns en lokal part ska tillämpningen av korttidsarbete regleras i ett lokalt avtal. Det finns inga krav på hur många arbetstagare hos en arbetsgivare som är bunden av kollektivavtal som ska delta i korttidsarbete.
Kontakta din arbetsgivarorganisation för mer information om hur du går till väga.
Om du vill ansöka om stöd vid korttidsarbete behöver du teckna ett skriftligt avtal med minst 70 procent av arbetstagarna inom en driftsenhet. Den arbetstids- och löneminskning som har avtalats ska vara samma för alla arbetstagare som deltar.
Följande uppgifter behöver finnas med i avtalet:
Om du som arbetsgivare ska söka preliminärt stöd vid korttidsarbete för flera driftsenheter ska du skicka in en samlad ansökan per månad för samtliga driftsenheter.
I ansökan om preliminärt stöd ska du ange det stöd du söker för stödmånaden för varje arbetstagare. Beräkningen ska göras per avtalsperiod enligt följande formel:
Ordinarie lön × arbetstidsminskning × närvarokvot × procentsats = preliminärt stöd
Avtalsperiod: dagarna från start- till slutdatum, definierat i avtal om korttidsarbete, inom stödmånaden. Du kan ha flera avtalsperioder per arbetstagare inom en stödmånad.
Ordinarie lön: (lönen som arbetstagaren skulle haft för stödmånaden) - (den del som överstiger 44 000 kronor) - (löneökningar som avser tiden efter jämförelsemånaden)
Arbetstidsminskning: procentsats som anges i avtalet (20, 40 eller 60 procent)
Närvarokvot: ((antal ordinarie arbetsdagar i avtalsperioden) - (planerad frånvaro i avtalsperioden))/(antal ordinarie arbetsdagar i avtalsperioden)
Schablon: 43 procent, vilket täcker statens tredjedel av kostnaden för korttidsarbete (33 procent) samt en tredjedel av de schablonmässigt beräknade arbetsgivaravgifterna (10 procent).
Om arbetstagarens avtalsperiod är kortare än hela stödmånaden ska du multiplicera det framräknade stödet med antal dagar i avtalsperioden och dela resultatet med antal dagar i stödmånaden.
Maja är anställd av Byggfirman AB med ordinarie lön om 25 000 kronor i månaden. Hon jobbar enbart vardagar, vilket vanligen är 20-22 dagar per månad.
Maja har ingått avtal om korttidsarbete med sin arbetsgivare under tiden den 16 mars till den 31 maj. Fram till mitten av april har hon en arbetstidsminskning på 20 % och 12 % löneminskning, därefter är arbetstidsminskningen 40 procent och 16 procent löneminskning. Maja har planerad semester den 18 och 19 april. Byggfirman AB begär preliminärt stöd för Maja för halva mars, hela april och hela maj.
Preliminärt stöd ansöks månadsvis och beräknas enligt följande:
Mars: 12 500 × 0,2 × (12/12) × 0,43 = 1 075 kronor
April: 12 500 × 0,2 × (11/11) × 0,43 + 12 500 × 0,4 × (8/10) × 0,43 = 2 795 kronor
Maj: 25 000 × 0,4 × (22/22) × 0,43 = 4 300 kronor
När Skatteverket har fattat beslut om godkänt stöd krediteras ditt skattekonto. Därefter ska beloppet betalas ut skyndsamt till dig. Det är därför viktigt att du har ett registrerat mottagarkonto.
För att Skatteverket ska kunna betala ut stödet krävs dock att det finns ett plussaldo på skattekontot och att du inte har eventuella utbetalningsspärrar som hindrar utbetalning. Om du har debiterade skatter och avgifter på skattekontot kommer stödet att räknas av mot dessa innan du får utbetalningen.
Om du som arbetsgivare har fått preliminärt stöd måste du göra en avstämning. Den lämnas till Skatteverket, som fastställer det slutliga stödet.
I avstämningen ska du jämföra den preliminära arbetstids- och löneminskningen med den faktiskt tillämpade. Det ska du göra för varje arbetstagare. För att ha fortsatt rätt till stödet ska den genomsnittliga arbetstids- och löneminskningen som har tillämpats motsvara en och samma nivå, samt ha stöd i avtal.
Under en avtalsperiod kan din ekonomiska situation förändras. Om förändringen leder till att du ändrar nivån för arbetstids- och löneminskning ska du ändra avtalet med arbetstagarna Om avtalen med de anställda har uppdaterats sedan ansökan om preliminärt stöd ska du bifoga de nya avtalen i din anmälan om avstämning.
Arbetstidsminskningen under en avtalsperiod är den minskning av arbetstid en arbetstagare haft, eller skulle ha haft om hen varit frånvarande. Arbetstidsminskningen ska stämma överens med avtalsnivån, men kan skilja sig över avstämningsperioden. En arbetstagare som enligt avtal ska gå ner 20 procent i tid kan gå ned:
Arbetstidsminskningen kan inte utjämnas på detta sätt mellan olika avstämningar. Det går inte att ha 15 procents arbetstidsminskning vid avstämning 1 och 25 procent vid avstämning 2.
Löneminskningen under en avtalsperiod är den minskning av lön en arbetstagare haft, eller skulle ha haft om hen varit frånvarande. Löneminskningen ska stämma överens med avtalsnivån, men kan skilja sig över avstämningsperioden. En arbetstagare som enligt avtal ska gå ner 12 procent i lön kan gå ned:
Löneminskningen kan inte utjämnas på detta sätt mellan olika avstämningar. Det går inte att ha 10 procents löneminskning vid avstämning 1 och 14 procent vid avstämning 2.
När du har fått preliminärt stöd ska du göra en avstämning den sista dagen i den tredje månaden från den tidpunkt då en stödperiod inleddes.Därefter ska du göra avstämningar senast var tredje månad. Detta kallas för avstämningstidpunkt.
Anmälan om avstämning ska sedan lämnas till Skatteverket senast fyra veckor från avstämningstidpunkten.
Exempel: Du har fått ett godkännande från Skatteverket 15 april och ansöker därefter om preliminärt stöd månadsvis, med april som första stödmånad. Din första avstämningstidpunkt är då den sista juni. Anmälan om avstämning ska därför ha kommit in till Skatteverket senast 28 juli. I avstämningen ska stödmånaderna april, maj och juni stämmas av.
Om du inte anmäler din avstämning i tid så kommer Skatteverket att skicka ut ett föreläggande.
Vid avstämningen fastställer Skatteverket ditt slutliga stöd. Avstämningen kan visa att du som arbetsgivare:
Om det preliminära stödet har beräknats på en större arbetstids- och löneminskning än den som faktiskt tillämpats är du som arbetsgivare skyldig att betala tillbaka skillnaden mellan preliminärt och slutligt stöd.
Du kan också ha rätt till ytterligare stöd motsvarande skillnaden mellan preliminärt och slutligt stöd, om det preliminära stödet har beräknats på en lägre arbetstids- och löneminskning än den som faktiskt tillämpats. Förutsättningen är dels att det finns stöd i uppdaterade avtal,dels att du begär ytterligare stöd i din anmälan om avstämning.
Du är skyldig att betala tillbaka allt preliminärt stöd som har betalats ut för en arbetstagare under en avtalsperiod om den tillämpade genomsnittliga arbetstids- och löneminskningen inte motsvarar en stödnivå som anges i lagen eller saknar stöd i avtal.
Återbetalning sker till ett särskilt konto som är angivet på återbetalningsbeslutet.
Observera om du som arbetsgivare har fått ett beslut ifrån Tillväxtverket så är det dit du ska vända dig med ytterligare frågor om det beslutet.
Om du har infört korttidsarbete och ansöker om stöd har du möjlighet att ansöka om ersättning för kostnader för kompetensinsatser som anordnas för arbetstagarna under den arbetsbefriade tiden. Kompetensinsatserna ska höja eller validera kompetensen hos en arbetstagare.
För att ge rätt till ersättning ska förutsättningarna för kompetensinsatser regleras i avtal, precis som vid korttidsarbete. Detta kan ske genom centrala eller lokala kollektivavtal eller genom skriftliga avtal med de anställda.
Den preliminära ersättningen för kompetensinsatser motsvarar 60 procent av kostnaden för enskilda kompetensinsatser som planeras eller har genomförts under den tid som frigörs eller har frigjorts under perioden med stöd vid korttidsarbete.
Du kan som mest få 20 000 kronor i ersättning för kompetensinsatser per arbetstagare, fördelat på 10 000 kronor för stödmånad 1-6 och ytterligare 10 000 kronor för stödmånad 7-9.
Du kan till exempel söka ersättning för kursavgifter, avgift för validering, ersättning till föreläsare, kursmaterial, reseersättning, logi och traktamente.
Du kan ansöka om ersättning för kompetensinsatser oavsett vilken sektor du verkar i och oberoende av arbetstagarnas erfarenhet eller utbildningsnivå.
För internt anordnade kompetensinsatser är det bara kostnader direkt kopplade till det enskilda utbildningstillfället som du kan få ersättning för. Exempel på sådana kostnader kan vara kursmaterial och resekostnader. Däremot ingår inte ersättning för exempelvis utvecklingskostnader, kostnader för utbildningsmiljöer, hyra för egna lokaler eller hjälpmedel som kan användas vid kommande utbildningar.
Du ska ha ansökt om preliminär ersättning för kostnader för kompetensinsatser från Skatteverket inom två kalendermånader från utgången av den sista stödmånaden under stödperioden.
Ansökan ska innehålla uppgifter om varje arbetstagare som deltar i kompetensinsatsen, huruvida kompetensinsatserna utförs internt eller externt, samt den totala kostnaden för kompetensinsatserna. Om arbetsgivaren tidigare ansökt om ersättning för kompetensinsatser under stödperioden ska även dessa kostnader inkluderas.
Om du fått ersättning för kompetensinsatser ska du göra en avstämning den sista dagen i den tredje kalendermånaden från den tidpunkt då stödperioden löpt ut. Du ska vid det datumet skicka in en anmälan om avstämning till Skatteverket. Där redovisar du kostnaderna för varje arbetstagare som den preliminära ersättningen har avsett.
Vid avstämningen fastställer Skatteverket slutlig ersättning. Avstämningen kan visa att du som arbetsgivare:
Du som är ensam firmatecknare eller enskild näringsidkare behöver inte anmäla dig som ombud för att kunna ansöka via e-tjänsten Stöd vid korttidsarbete. Behörig firmatecknare kan också skicka in ansökan via blankett.
Den som vill utse ett ombud som ska kunna skicka in en ansökan om stöd vid korttidsarbete via e-tjänsten kan anmäla kan en sådan behörighet via e-tjänsten "Ombud och behörigheter" alternativt ansökan via blankett SKV 4205. Personer med andra behörigheter, t.ex. deklarationsombud är inte behöriga att ansöka om stöd vid korttidsarbete.
Beslut om stöd vid korttidsarbete är offentliga och kan lämnas ut till vem som helst. Mer information om sekretessregler för stöd vid korttidsarbete finns på Rättslig vägledning.
Nej, avtalen måste vara klara innan perioden som ni tänker söka stöd för inleds, men ett avtal kan ändras under en stödperiod, så att det istället följer en annan nivå för minskning av arbetstid och lön.
Det är tre månader bakåt från det att ansökan skickas in.
Utdelning är inte ett absolut hinder för att en arbetsgivare ska kunna få stöd vid korttidsarbete. För att en arbetsgivare ska godkännas för stöd vid korttidsarbete måste arbetsgivare visa att företaget uppfyller förutsättningarna för detta. En bedömning behöver göras i det enskilda fallet.
Arbetsgivare vid stöd vid korttidsarbete är den som betalar ut ersättning för arbete och är skyldig att betala arbetsgivaravgifter enligt socialavgiftslagen. Om ett företag drivs i bolagsform blir den person som är aktiv i bolaget och på grund av sin delägarställning i bolaget har ett väsentligt inflytande (företagsledare) över verksamheten att se som arbetsgivare. Om det finns flera aktiva personer i företaget så måste det göras en bedömning i varje enskilt fall om vem/vilka som kan anses vara arbetsgivare.
Som medlemmar av arbetsgivarens familj räknas make och släktingar i rakt uppstigande led (till exempel föräldrar) och rakt nedstigande led (till exempel barn och barnbarn), oavsett om de bor tillsammans med arbetsgivaren eller ej. Som familj räknas också mer avlägsna släktingar, inklusive till exempel fosterbarn och styvbarn under förutsättning att de tillhör samma hushåll som arbetsgivaren. Sambor räknas alltid som familj.
I vissa fall kan företaget få stöd vid korttidsarbete för ägaren till företaget, det gäller att den personen ska ses som arbetsgivare enligt lagstiftningen och att övriga förutsättningar för att få stöd är uppfyllda. En bedömning behöver göras i det enskilda fallet för att man ska kunna se vem/vilka som är företagsledare om det finns flera delägare i företaget. Det är inte möjligt att få stöd vid korttidsarbete för ägare av enskilda firmor eller delägare i handelsbolag eftersom de inte tar ut lön från företaget.
Nej, godkännandet gäller för sex kalendermånader (innan eventuell förlängning). En del av månad räknas därmed som en hel månad. I exemplet ovan skulle arbetsgivaren enbart kunna få stöd för halva april samt de fem efterföljande månaderna (innan eventuell förlängning).
Om de anställda har arbetat mer eller fått högre lön än avtalet säger så kommer ni inte att ha rätt till stöd vid korttidsarbete. Om ni däremot har skrivit om avtalen och söker stöd enligt någon annan av de godkända nivåerna för arbetstids- och löneminskning enligt 12 och 13 §§ lag om stöd vid korttidsarbete så kan ni få stöd enligt dessa istället om övriga förutsättningar är uppfyllda.
Nej. Det behöver inte stå med i avtalen. Skatteverket fastställer jämförelsemånad i samband med beslut om godkännande för stöd vid korttidsarbete.
Jämförelsemånaden är den kalendermånad som infaller tre månader före den månad då beslut om godkännande för stöd vid korttidsarbete fattades. Exempelvis om beslut om godkännande fattas den 7 maj 2022 så är jämförelsemånaden februari 2022.
Stöd vid korttidsarbete krediteras arbetsgivarens skattekonto. Detta sker i samband med att beslut om preliminärt stöd fattas. En utbetalning av stödet från skattekontot till arbetsgivaren sker dock inte om det finns något som konsumerar stödbeloppet eller hindrar utbetalningen, t.ex. andra höjningsbeslut av skatter och avgifter som inte förfallit till betalning eller andra utbetalningsspärrar på arbetsgivarens skattekonto.
Nej det är samma lagstiftning och ersättningsnivåer. Den skillnaden som finns är det slopade karenskravet för de arbetsgivare som fått stöd från Tillväxtverket mellan 1 mars 2020 och 30 september 2021, vilket innebär att dessa arbetsgivare retroaktivt kan ansöka hos Skatteverket för perioder från och med december 2021.
I ordlistan hittar du förklaringar på ord och begrepp som kan vara bra att känna till om du vill ansöka om stöd vid korttidsarbete.
Du som arbetsgivare är skyldig att skicka in en anmälan om avstämning av det preliminära stödet vid korttidsarbete inom fyra veckor från avstämningstidpunkten. Du ska jämföra om den genomsnittliga arbetstids- och löneminskningen som har tillämpats för varje arbetstagare överensstämmer med de angivna nivåerna i lagen och de avtal som slutits.
Den tillämpade genomsnittliga minskningen i arbetstid under en avtalsperiod, motsvarande 20, 40 eller 60 procent.
Det tillfälle då du som arbetsgivare är skyldig att göra en avstämning av tidigare utbetalt preliminärt stöd. Första avstämningstidpunkten inträffar vid utgången av den tredje stödmånaden.
En stödperiod eller den kortare period som du är skyldig att göra en avstämning för. För det preliminära stödet är perioden oftast tre månader.
Den period som avtalet säger att en viss stödnivå ska gälla. En avtalsperiod kan utgöra hela eller delar av en stödmånad, samt en eller flera stödmånader.
Varje del av ett företag som är belägen inom en och samma byggnad eller inom ett och samma geografiska område. I vissa fall kan du behöva utgå från ett mer organisatoriskt synsätt när du definierar en driftsenhet.
Om du som arbetsgivare ska söka preliminärt stöd vid korttidsarbete för flera driftsenheter ska du skicka in en samlad ansökan per månad för samtliga driftsenheter.
Den kalendermånad som infaller tre månader före den kalendermånad då Skatteverket fattade beslut om godkännande. Du kan enbart söka preliminärt stöd vid korttidsarbete för de arbetstagare som du var skyldig att betala arbetsgivaravgifter för under jämförelsemånaden.
Arbetstagare går tillfälligt ned i arbetstid och lön för att arbetsgivaren inte ska behöva säga upp anställda. Om du behövt införa korttidsarbete på grund av tillfälliga och allvarliga svårigheter kan du ha rätt till stöd för vissa perioder.
Den tillämpade genomsnittliga minskningen i lön under en avtalsperiod, motsvarande 12, 16 eller 20 procent.
Den utgående kontanta lönen som arbetstagaren skulle ha haft under stödmånaden om hen inte hade deltagit i korttidsarbete. Vid beräkning av den ordinarie lönen ska du bortse från eventuell frånvaro.
Löneökningar som avser tid efter jämförelsemånaden och belopp som överstiger 44 000 kronor får inte ligga till grund för stöd och ska inte anges som ordinarie lön. Om arbetstagaren har deltagit i korttidsarbete endast under en del av stödmånaden, ska den ordinarie lönen motsvara den delen av månaden.
Lisa har en ordinarie lön om 30 000 kronor i månaden. I april deltar hon i korttidsarbete 21-30 april, det vill säga 1/3 av månaden. Den ordinarie lönen för perioden med korttidsarbete blir då 1/3 av månadens lön, det vill säga 10 000 kronor.
Den kalendermånad som du söker preliminärt stöd för.
Den tidsperiod som du söker stöd för. Det kan vara en eller flera stödmånader.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.