Du som ska lämna moms- och arbetsgivardeklarationer via internet behöver en personlig e-legitimation. En sådan kan du skaffa hos din bank eller hos Telia.
Om du enligt Bolagsverkets uppgifter har rätt att ensam teckna firman behöver du inte anmäla dig. Du har då automatiskt tilldelats behörigheten ”firmatecknare”.
Om du inte finns registrerad hos Bolagsverket och ensam kan teckna företagets firma ska du däremot använda e-tjänsten Ombud & behörigheter eller blankett SKV 4801.
Om du har enskild firma och e-legitimation kan du börja lämna moms- och arbetsgivardeklarationer via internet utan att ha anmält det till Skatteverket. Logga in direkt på e-tjänsten Moms- och arbetsgivardeklarationer.
Om du inte själv vill deklarera kan du utse ett deklarationsombud. Ansök via e-tjänsten Ombud och behörigheter eller via blankett SKV 4809.
Nästan alla företagare och arbetsgivare kan lämna moms- och arbetsgivardeklarationer via internet, men det finns ett par undantag:
Ett tips till dessa företag är att utse ett deklarationsombud.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.