Om du är arbetsgivarregistrerad, men inte har möjlighet att använda e-tjänsten Lämna arbetsgivardeklaration på Mina sidor, kan du ladda ner och fylla i blanketterna. Skicka sedan blanketterna per post till Skatteverket. Adressen hittar du på Huvuduppgiften. Använd gärna ifyllnadsbar pdf. Vi rekommenderar att du skriver ut dubbelsidigt, eller att du bara skriver ut första sidan om du inte har något att redovisa på sida två.
Du ska skicka in en huvuduppgift per redovisningsperiod och en individuppgift per anställd som du betalat ut ersättning till. Kom ihåg att du på individuppgiften måste fylla i ett skattefält (ruta för belopp eller kryssmarkering) och att du alltid ska redovisa i heltal.
Om din anställda saknar person-, samordnings- eller organisationsnummer ska du fylla i födelsetid eller annan identitet i ruta 215 och rutorna för namn, adress, Tax Identification Number (TIN), födelseort, landskod och medborgarskap.
Fyll i organisationsnummer för den arbetsgivarregistrerade och välj period. Korrekt personnummer, organisationsnummer eller samordningsnummer ska vara 10 eller 12 siffror.
Du som har organisationsnummer som börjar med 665 (Socialavgiftsavtal) ska redovisa på blankett SKV 4787.
Är du inte registrerad som arbetsgivare finns mer information under Arbetsgivarregistrering.
Är du osäker på om företaget eller föreningen är arbetsgivarregistrerad kan du hämta uppgift om detta via tjänsten Hämta företagsinformation.
För att kunna öppna filen och läsa den behöver du ett program som kan läsa pdf-filer. Behöver du installera ett program, exempelvis Acrobat Reader, kan du ladda ner det.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.