Ett godkännande kan återkallas antingen om
den som är godkänd själv begär det eller om Skatteverket återkallar
godkännandet.
Om ni som är godkända upphör med verksamheten helt eller med den del av verksamheten som gäller skattepliktiga elektronikvaror ska ni begära att godkännandet återkallas. Det räcker inte med att bara avregistrera er för moms eller andra skatter. En begäran om återkallelse gör ni skriftligen och endast via post till Skatteverket, 771 83 Ludvika. Återkallelsen ska undertecknas av behörig firmatecknare.
Ekonomisk brottslighet, misskötsamhet med deklarationer, skatteinbetalningar, bokföring, skyldigheten att anmäla ändringar eller liknande kan medföra att Skatteverket återkallar en lagerhållares godkännande.
Om ett godkännande återkallas, efter egen begäran eller på Skatteverkets initiativ, upphör rätten att hantera obeskattade elektronikvaror. Skatt ska redovisas för samtliga obeskattade varor som finns i lagerhållarens lager vid återkallelsen. Även skyldigheten att lämna punktskattedeklaration för skatt på kemikalier i viss elektronik upphör. Deklarationer ska lämnas för samtliga redovisningsperioder till och med den period då återkallelsen träder i kraft.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.