På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Om du har skapat en .sru-fil i ditt bokföringsprogram eller har fått filen från din revisor eller bokföringshjälp kan du importera filen till NE-bilagan i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Observera att instruktionen bara gäller NE-bilagan.
De flesta bokföringsprogram kan skapa filen blanketter.sru åt dig. Om du känner dig osäker kan du kontakta de som skapat ditt bokföringsprogram
E-tjänsten består av ett antal flikar och på startsidan finns kortfattad information om vad du kan göra under respektive flik. Flikarna är:
Tänk på att spara dina uppgifter under varje flik i e-tjänsten.
Behöver du mer information om vad du behöver fylla i för uppgifter kan du klicka på Hjälp? uppe till höger under respektive flik.
Här ser du vilka bilagor som du förväntas skicka in. Här kan du även välja att lägga till bilagor.
Klicka på Importera vid Enskild näringsverksamhet (NE).
Klicka på Bläddra. Du kommer då till ditt bibliotek på datorn och kan där leta upp blanketter.sru.
Välj filen blanketter.sru och klicka på Öppna.
Välj Importera.
Du kommer nu till en översiktsbild där det framgår vilka avsnitt i NE-bilagan som är klara och du får ett meddelande att Import av filen har lyckats. Nu har din skatteuträkning uppdaterats med de nya uppgifterna.
Om något avsnitt inte skulle vara klart kan du behöva rätta eller komplettera uppgifterna genom att klicka på avsnittet.
När NE-bilagan är klar är nästa steg att kontrollera de uppgifter du fyllt i för din näringsverksamhet. Klicka på fliken Kontrollera och välj Näringsverksamhet.
Under fliken Skatteuträkning kan du göra en preliminär skatteuträkning för att se om du kommer att få pengar tillbaka eller ska betala, samt hur mycket.
Skatteuträkningen är alltid uppdaterad med de senaste ändringarna. Avdragen skatt enligt kontrolluppgift och debiterad preliminärskatt är förifyllda. Har du gjort extra skatteinbetalningar under året fyller du i dem här.
Under fliken Bankkonto kan du anmäla till vilket bankkonto du vill att din skatt ska betalas ut.
Under fliken Mina uppgifter kan du lämna dina kontaktuppgifter för att vi på Skatteverket lättare ska kunna kontakta dig om vi har frågor om din deklaration. Under fliken Avbeställa pappersdeklaration får du information om hur du kan göra för att avbeställa din pappersdeklaration för kommande år.
Under fliken Skicka in kan du kontrollera att dina uppgifter är riktiga innan du skickar in deklarationen.
Om allt stämmer och du inte vill göra fler ändringar i din deklaration bockar du i rutan Jag har granskat och vill skriva under och klickar därefter på Nästa.
Då får du upp en ruta för att skriva under deklarationen genom att legitimera dig med din e-legitimation.
När du har skickat in din deklaration kommer du till fliken Kvittens.
Du kan välja att hämta kvittensen i pdf-format för att kunna skriva ut den eller spara den på din egen dator eller en mobil enhet. Det här är ditt kvitto på att du har lämnat in deklarationen.
Du kan logga in i e-tjänsten och göra ändringar/tillägg och se din kvittens fram till och med den 2 december 2021.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.