Du som är delägare i ett handelsbolag ska lämna en N3A-bilaga tillsammans med din privata inkomstdeklaration. Handelsbolaget lämnar en egen deklaration, Inkomstdeklaration 4.
Tänk på att du som delägare i ett handelsbolag ska alltid lämna bilaga N3A tillsammans med din inkomstdeklaration. Det gäller även om handelsbolaget inte driver någon verksamhet.
Kontrollera uppgifterna i din inkomstdeklaration. Ta också reda på hur stor del av handelsbolagets resultat du ska redovisa. När du deklarerar har du hjälp av uppgifterna som finns i specifikationen till årets inkomstdeklaration. Där finns uppgifter från den N3A-bilaga du lämnade förra året och från ditt slutskattebesked. Använder du e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 finns redan vissa av uppgifterna där.
I N3A-bilagan tar du upp din del av handelsbolagets resultat. Justera resultatet med tvingande och frivilliga poster. Beräkna även din justerade anskaffningsutgift i bilagan.
Har du en e-legitimation kan du deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Logga in och fyll i din bilaga.
Lämna in din deklaration och din N3A-bilaga. Lämnar du in dem senast den 2 maj kan du få pengar tillbaka i juni. Kom i håg att anmäla ditt bankkonto till Skatteverket. Har din deklaration tagits ut för granskning och inte hunnit bli klar får du dina pengar senare.
Det finns många fördelar med att använda e-tjänsterna.
I din N3A-bilaga redovisar du din del av handelsbolagets resultat. Resultatet ska justeras med tvingande och frivilliga poster, exempelvis försäljning av aktier, delägarens egna intäkter och kostnader eller räntefördelning. Det slutliga över- eller underskottet tar du upp i din inkomstdeklaration som aktiv eller passiv inkomst. I bilagan beräknar du även din justerade anskaffningsutgift (JAU). Anskaffningsutgiften har betydelse för bestämmelserna om räntefördelning och expansionsfond. Vid försäljning och inlösen används anskaffningsutgiften för att beräkna vinst och förlust.
Har du sålt andelar i handelsbolaget eller lagt ner handelsbolaget ska du redovisa försäljningen på bilaga K15A eller K15B.
På sidorna om skatteregler för delägare i handelsbolag kan du läsa om vad som gäller för fysiska personer som är delägare i handelsbolag.
Vilka avdrag en delägare i ett handelsbolag kan göra är en fråga som många företagare ställer till Skatteverket. Vi har därför tagit fram ett avdragslexikon för företagare. Där har vi skrivit om de avdrag vi oftast får frågor om.
För ett handelsbolag är det räkenskapsåret som styr när deklarationen ska lämnas in. Handelsbolag som har kalenderår som räkenskapsår får sin deklaration i slutet av februari och ska lämna in den på papper senast den 1 augusti 2024.
Din redovisningsbyrå kan deklarera helt digitalt åt dig. Redovisningsbyrån gör färdigt din deklaration och skickar in den digitalt till Skatteverket. Du loggar sedan in på skatteverket.se (Mina sidor) för att godkänna din deklaration.
Om du deklarerar digitalt och redovisningsbyrån har lämnat in bilagan till Skatteverket i filöverföringstjänsten eller på papper, kan du ta bort den bilaga som Skatteverket har skapat åt dig i e-tjänsten. Därefter fyller du manuellt i vissa belopp från den inlämnade bilagan. Beloppen överförs sedan till Inkomstdeklaration 1.
Om du har fått bilagan som en SRU-fil från redovisningsbyrån kan du i stället välja att importera bilagan till e-tjänsten.
Efter att du har deklarerat får du ett slutskattebesked där du får veta om du får skatteåterbäring eller kvarskatt. Här hittar du mer information.
Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter till deklarationen eller är sjuk, kan du ansöka om anstånd med att lämna inkomstdeklarationen. Sista dagen för att ansöka om anstånd med att lämna deklarationen för inkomståret 2023 är 2 maj 2024.
Som delägare i handelsbolag kan du ansöka om, och få anstånd med, att lämna Inkomstdeklaration 1 direkt på Mina sidor. Du kan få anstånd till 16 maj 2024.
Så länge handelsbolaget inte är upplöst behöver bolaget varje år lämna särskilda uppgifter (bilagorna INK4R, INK4S och INK4DU) och du som är delägare lämnar alltid N3A-bilaga. Du redovisar även 0 som ditt överskott/underskott från handelsbolaget i din N3A-bilaga. I övrigt fyller du i de poster som behövs i N3A-bilagan.
Om ni inte har för avsikt att driva någon verksamhet i handelsbolaget i framtiden bör ni avregistrera handelsbolaget ur handelsregistret.
Den justerade anskaffningsutgiften (JAU) är ett skattemässigt begrepp som har stor betydelse för din beskattning. Den utgör anskaffningsutgiften för din andel i handelsbolaget, den används för att beräkna vinst/förlust när andelen säljs eller bolaget upplöses. Vid den årliga beskattningen har den även betydelse vid beräkning av räntefördelning och expansionsfond. JAU ska beräknas årligen för varje delägare i N3A-bilagan.
JAU räknas ut så här:
+ inköpspris för andelen eller ursprungligt tillskott vid bildandet
+ andra tillskott till bolaget
- uttag från bolaget
+ skattepliktiga inkomster från bolaget
- utnyttjade avdragsgilla underskott som sparats
= justerad anskaffningsutgift för delägaren
Lämnar du N3A-bilagan i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 får du hjälp med att beräkna Justerad anskaffningsutgift. Nästan alla uppgifter hämtats automatiskt från andra avsnitt och är redan ifyllda, förutom skattepliktig vinst på fastighet eller bostadsrätt (p. 77) eller avdragsgill förlust på fastighet eller bostadsrätt (p. 78) som du behöver fylla i själv.
Läs mer om beräkning av JAU här:
När du deklarerar i e-tjänsten läggs uppgifter om egenavgifter/särskild löneskatt från förra året in automatiskt och du behöver inte göra någon avstämning själv.
Om du deklarerar på pappersblankett eller i e-tjänsten Filöverföring ska du vid punkt 25 i din N3A-bilaga ta upp det belopp du gjorde avdrag med vid punkt 28 i förra årets N3A-bilaga. Vid punkt 26 tar du därefter upp de egenavgifter du faktiskt fick betala (dessa framgår av förra årets slutskattebesked).
Läs mer om hur du räknar ut dina egenavgifter här:
Läs vidare för mer information om hur ni kan bedriva verksamhet i handelsbolagsform.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.