När avsändaren har lagt in en leverans i EMCS måste du som mottagare göra en mottagningsrapport. Det gör du via e-tjänsterna EMCS, EMCS Mottagningsrapport eller via web services.
När avsändaren har skapat ett elektroniskt flyttningsdokument i EMCS, med dig som mottagare, kan du se informationen i systemet.
Ser du direkt att något är fel, innan leveransen har kommit fram, kan du gå in och rapportera det i EMCS genom att använda ”Rapportera fel i flyttningsdokumentet”. Där kan du välja om du trots allt kommer att ta emot varorna eller om du avvisar leveransen. När leveransen avvisas måste avsändaren välja en annan mottagare.
När leveransen har kommit fram ska du kontrollera att den stämmer överens med det som står i flyttningsdokumentet. Sedan ska du omedelbart, eller senast inom fem dagar, göra en mottagningsrapport i EMCS. För leveranser av beskattade varor till certifierade och tillfälligt certifierade mottagare skickas mottagningsrapporten vidare till avsändarlandet först när den särskilda skattedeklarationen har kommit in till Skatteverket.
Tänk på att det inte går att rätta en felaktig mottagningsrapport i efterhand och att mottagningsrapporten inte ersätter punktskattedeklarationen.
Det första du gör när du ska göra en mottagningsrapport är att fylla i rätt ankomstdag. Systemet fyller automatiskt i dagens datum, om varorna har ankommit någon annan dag måste du alltså ändra det.
Om det som levererats överensstämmer med det som står i flyttningsdokumentet ska du kryssa i rutan att samtliga varor har mottagits och sedan trycka på knappen Bekräfta. Då visas en kvittens att mottagningsrapporten har lämnats in.
I det fall då det som levererats inte överensstämmer med det som står i flyttningsdokumentet finns tre alternativ, acceptera leveransen med anmärkning, inte acceptera leveransen eller delvis acceptera leveransen.
Du kan acceptera leveransen med anmärkning exempelvis när du upptäcker att det har kommit fram mindre av en vara än vad som angivits i flyttningsdokumentet. När du accepterar en leverans med anmärkning så betyder det att du tar över skatteansvaret för alla de varor som du har tagit emot. Flyttningsdokumentet avslutas i EMCS.
Du kan välja att inte acceptera leveransen, exempelvis när de levererade varorna inte stämmer överens med din beställning. Avsändaren har då fortfarande kvar skatteansvaret och måste skicka varorna till någon annan.
Du kan välja att delvis acceptera leveransen, exempelvis när en del av de levererade varorna inte stämmer överens med din beställning och du bara vill ta emot en del av leveransen. Avsändaren har då fortfarande kvar skatteansvaret för den del som du inte tar emot och måste skicka dessa varor till någon annan.
För skattebefriade organisationer, som exempelvis ambassader, som tar emot varor under skatteuppskov från ett annat EU-land gäller en särskild rutin, eftersom de inte själva kan lämna mottagningsrapport i EMCS. När en leverans är på väg till en sådan organisation blir den kontaktad av Skatteverket.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.