Lördag 15 februari kan störningar och avbrott förekomma på Skatteverkets e-tjänster på grund av underhållsarbete.
Här presenteras de möjligheter som konstruktörer av system som affärssystem, transportadministrationssystem etc. har att helt eller delvis automatisera inlämningen av EMCS-uppgifter.
Skatteverket erbjuder tre sätt att lämna in uppgifter till EMCS:
Du som använder automatisk eller halvautomatisk inskickning av EMCS-uppgifter måste uppdatera dina xml-filer till den 13 februari 2024. Då kommer det nämligen en ny version och nya regler för hur de skapas. Du hittar den nya versionen av specifikationerna (version 3.1.1) under Svenska specifikationer längre ner på sidan.
I e-tjänsten EMCS finns det möjlighet att skapa ett nytt administrativt dokument genom att ladda upp en fil från den egna datorn. Filen ska vara i xml-format och följa ett av EU fastställt xml-schema. En sådan xml-fil kan lämpligen produceras av företagets affärs- eller transportadministrationssystem eftersom uppgifterna som ska anges i det administrativa dokumentet torde vara tillgängliga där. Hur filens innehåll ska se ut beskrivs under rubriken "Automatisk inlämning med hjälp av Web Services", eftersom formatet och reglerna är desamma.
Skatteverket tillhandahåller en "Web Service", EmCbEcopWS, med nio metoder för registrering av EMCS-uppgifter:
För samtliga metoder finns svenska specifikationer, men den huvudsakliga dokumentationen är specifikationer som har tagits fram centralt inom EU, funktionsspecifikation (FESS) och designspecifikation (DDNEA). Där finns dels användningsfall som beskriver hur indata fylls i och vilka kontroller som sker av datan, dels detaljerade beskrivningar av alla meddelanden som skickas till och från systemet (DDNEA, Appendix D). Observera att där specifikationerna anger "does not apply", innebär det att det svenska systemet betraktar det som "får inte förekomma". Värt att notera är även att de elektroniska administrativa dokumenten först benämndes "e-AAD" (electronic accompanying administrative document) och senare "e-AD" (electronic administrative document) och att båda dessa benämningar förekommer om vartannat i specifikationerna.
Version 3.0.2 av automatiseringsdokumentationen omfattar ändrade gränssnitt för metoderna findCurrentEaadByArc() och getArcsOfIncomingOpenEaads() (se på 4.2.8, 4.2.11 och 4.2.14 i huvuddokumentet).
Du som redan har anpassat dina program enligt version 3_0_1 av dokumentationen och som inte nyttjar de två metoderna berörs inte, och behöver alltså inte ändra någonting med anledning av den nya versionen av dokumentationen.
I automatiseringsspecifikationerna refereras till två olika typer av kodlistor, "technical code lists" och "business code lists". De tekniska koderna finns i xml-schemana (DDNEA appendix H), och kan alltså inte ändras med mindre än att nya versioner av schemana börjar användas. Verksamhetskoderna däremot, kan ändras av EU när som helst och distribueras ut till medlemsstaterna.
Skatteverket tillhandahåller aktuella listor över gällande verksamhetskoder här:
Testmiljön är nu anpassad för den version av meddelandena som börjar användas 2024-02-13.
I e-tjänsten EMCS legitimerar man sig med en elektronisk legitimation. Det kan antingen vara en personlig e-legitimation eller en organisationslegitimation. En organisationslegitimation, som kan användas i EMCS, kan även kallas organisationscertifikat utan personangivelse eller serverlegitimation. För närvarande är det bara Expisoft som ger ut dessa.
Fördelarna med att använda organisationslegitimationen är att man slipper att ansöka om behörighet för varje anställd och att samma behörigheter går att återanvända när man vill titta på uppgifter eller registrera mottagningsrapport i e-tjänsten EMCS, om man använder "Web Services" för att skicka in uppgifter.
För användning av organisationslegitimation i e-tjänsten måste företaget ha en proxy-server som sköter identifieringen mot Skatteverket.
Företaget som har organisationslegitimationen, som ska användas i EMCS, ska ansöka om tillstånd att använda legitimationen i EMCS på blankett Anmälan organisationslegitimation i EMCS (SKV 5382).
På blanketten förbinder företaget sig att:
Organisationslegitimationen får man inte lagra på en PC eller importera i PC:ns certifikatregister. Den måste ligga skyddad på en proxy-server och det är bara systemadministratören som får känna till dess PIN-kod.
Företaget ser till så att den anställde förses med en länk till EMCS nya e-tjänst hos Skatteverket, där adressen till företagets EMCS-proxy-server finns med enligt https://www7.skatteverket.se/portal/emcs/mottagningsrapport/?proxy=<URL till företagets EMCS-proxy-server>, till exempel
https://www7.skatteverket.se/portal/emcs/mottagningsrapport/?proxy=https:// emcsproxy.foretagA.se/some/path
URL-koda EMCS-proxy-URL:en vid behov.
Under förutsättning att man väljer en teknisk lösning som klarar de krav som ställs på ansökningsblankett SKV 5382, har Skatteverket inga ytterligare synpunkter på vilken proxy-server man ska införskaffa eller hur den ska konfigureras. Skatteverket tillhandahåller inget tekniskt stöd för val eller framtagande av densamma.
Under förutsättning att man klarar de krav som ställs på ansökningsblankett SKV 5382, finns inte heller något hinder mot att dela server. Personal som får företräda företag A får förstås endast kunna nyttja organisationslegitimationen för företag A, och personal som får företräda företag B endast organisationslegitimationen för företag B.
Frågor som rör "web services"-gränssnittet och uppladdningsfilen skickas hit:
Vänligen skriv ditt telefonnummer när du kontaktar oss.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.