Det finns två tjänster för dig som vill hämta uppgifter om företag. Den ena är öppen för alla, den andra är endast tillgänglig för statliga och kommunala myndigheter.
I tjänsten Hämta företagsinformation kan du hämta information om ett företag är godkänt för F‑skatt samt registrerat för moms och som arbetsgivare. Du kan också hämta information om redovisade arbetsgivaravgifter de senaste tre månaderna. Informationen kan du använda som underlag vid en upphandling eller när du ska anlita ett företag för exempelvis rot- och rutarbete. Tjänsten är öppen för alla.
I tjänsten e-transport kan statliga och kommunala myndigheter använda Skatteverkets gränssnitt för att manuellt ladda upp och hämta filer. För att kunna använda tjänsten krävs ett avtal med Skatteverket.
Uppgifter som lämnas ut genom tjänsten får användas för myndighets kontroll av företag som deltar i upphandlingar enligt (lagen 2007:1091) om offentlig upphandling samt för löpande kontroller under avtalstiden. Om det förekommer underleverantör i ett eller flera led kan uppgifter även begäras för dessa företag.
Använd formuläret om du vill ansluta till tjänsten via SHS eller e-transport.
Närmare information om uppgiftsinnehåll, filformat och beställningsrutin framgår av den tekniska beskrivningen.