Det finns två tjänster för dig som vill hämta uppgifter om företag. Den ena är öppen för alla, den andra är endast tillgänglig för statliga och kommunala myndigheter.
I tjänsten Hämta företagsinformation kan du hämta information om ett företag. Informationen kan du använda som underlag vid en upphandling eller när du ska anlita ett företag för exempelvis rot- och rutarbete. Tjänsten är öppen för alla.
I tjänsten e-transport kan statliga och kommunala myndigheter hämta och lämna filer till Skatteverket elektroniskt. För att kunna använda tjänsten ska du ha ett avtal med Skatteverket.
Uppgifter som lämnas ut genom tjänsten får användas för myndighets kontroll av företag som deltar i upphandlingar enligt (lagen 2007:1091) om offentlig upphandling samt för löpande kontroller under avtalstiden. Om det förekommer underleverantör i ett eller flera led kan uppgifter även begäras för dessa företag.
Närmare information om uppgiftsinnehåll, filformat och beställningsrutin framgår av den tekniska beskrivningen under rubriken Mer information.
Vid frågor som rör den tekniska beskrivningen, anslutning till e-tjänsten med mera, kontakta Skatteverket på e-postadress ffu@skatteverket.se.
Frågor beträffande ett specifikt företag kan inte göras via e-post.