Du som upphandlar tjänster åt en myndighet eller ett företag kan få information om hur ett företag sköter sin redovisning och betalning av skatter och avgifter. Syftet är att hjälpa myndigheter och företag att anlita leverantörer och entreprenörer som gör rätt för sig.
I den här tjänsten kan du hämta information om ett företag. Tjänsten är öppen för alla. Via tjänsten får du uppgifter om ett företag är godkänt för F-skatt, registrerat för moms, registrerat för arbetsgivare samt beslutade arbetsgivaravgifter för de tre senaste månaderna. Tjänsten kräver ingen e-legitimation. Du kan söka information om ett (1) företag åt gången och du får svar via mejl.
I tjänsten e-transport kan statliga och kommunala myndigheter hämta och lämna filer till Skatteverket elektroniskt. För att kunna använda tjänsten ska du ha ett avtal med Skatteverket. Du kan söka information om flera företag åt gången.
Uppgifter som lämnas ut genom tjänsten får användas för myndighets kontroll av företag som deltar i upphandlingar enligt (lagen 2016:1145) om offentlig upphandling samt för löpande kontroller under avtalstiden. Om det förekommer underleverantör i ett eller flera led kan uppgifter även begäras för dessa företag.
Vid frågor som rör den tekniska beskrivningen, anslutning till e-tjänsten med mera, mejla Skatteverket:
För att främja ett seriöst företagande, motverka svartarbete och verka för en sund konkurrens, är det viktigt att du kontrollerar dina leverantörer och underleverantörer innan de anlitas samt löpande under avtalets gång.
Detta kan du göra genom att hämta offentliga företagsuppgifter från Skatteverket. Du kan även hämta uppgifter från andra myndigheter. Hos Kronofogden kan du exempelvis få uppgifter om skulder.
Motsvarande offentliga företagsuppgifter kan du också få från kreditupplysningsföretag.
Det är viktigt att du ställer krav på det företag du ska köpa tjänster från. Det finns många sätt att löpande följa upp företaget under avtalets gång.
Genom att arbeta förebyggande gynnas seriösa företag.
Skatteverket har samlat information kring vad du som företagare eller upphandlare kan göra för att främja ett seriöst företagande och verka för en sund konkurrens. Här kan du få information om vad för uppgifter Skatteverket lämnar ut och vilka uppgifter du kan hämta från andra myndigheter. Det finns tips på vilka krav du kan ställa i upphandlingen och avtalet samt hur du löpande kan följa upp dina leverantörer. Här finns också information om vad du bör tänka på om du anlitar ett utländskt företag.
Vill du ha skriftliga uppgifter om ett specifikt företag kan du lämna din begäran till Skatteverket via blanketten Begäran/Svar Offentliga uppgifter (SKV 4820).
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.