Ditt företag eller organisation kan få elektroniska fakturor från Skatteverket genom att fylla i ett anslutningsunderlag och skicka till Statens Servicecenter.
Företag eller organisationer som köper tjänster från Skatteverket, exempelvis uppgifter från SPAR eller Navet, kan få fakturan digitalt. Det går däremot inte att få e-faktura för beskattningsärenden.
Svefaktura 1.0 är det format för elektroniska fakturor som Skatteverket använder. Fakturorna skickas via VAN-operatören Opus Capita, som kan vidaresända Svefakturan till de flesta operatörer på den svenska marknaden. Om du har möjlighet att ta emot filer genom ftp och sftp kan du även få tillgång till direktkommunikation.
För att kunna ansluta ditt företag eller organisation behöver vi ett antal uppgifter från dig. Fyll därför i underlaget och skicka med e-post till Statens servicecenter.
I blanketten finns ett obligatoriskt fält för kundnummer. För dig som är befintlig kund kan du hitta kundnumret på tidigare fakturor. Nya kunder kan lämna fältet tomt, men skriv då en kommentar om att du är ny kund.
Har företaget en egen operatör som hanterar företagets fakturor behöver du kontakta operatören så att fakturorna hanteras rätt.
Vi kan tyvärr inte erbjuda kundfaktura i pdf-format, utan endast via Svefaktura.
Använder ni flera av Skatteverkets system och får flera fakturor behöver du skicka in ett underlag för varje system om du vill få alla fakturor elektroniskt.
Statens servicecenter ansvarar för att ansluta Skatteverkets kunder till Svefaktura. Om du har frågor kan du kontakta Statens servicecenter på telefonnummer 0771-456 000 eller via e-post.