Från Sverige:
0771-567 567
Från utlandet:
+ 46 8 564 851 60
Måndag–fredag: 8.00–16.00
Torsdag den 10 oktober kl. 07.00-13.00 är fastighetssystemet stängt på grund av tekniskt underhåll.
Det innebär att vår service är begränsad och att vi endast kan svara på generella frågor.
Skatteupplysningen svarar på allmänna frågor. Undrar du över något som står i ett brev eller en handling från oss, ska du ringa din handläggare i första hand.
Om det saknas telefonnummer till handläggaren i brevet, ringer du och säger att du vill prata med XX (handläggarens namn). Växelpersonal som kan hjälpa dig finns tillgänglig vardagar mellan klockan 8.00 och 16.00.
När du ringer till Skatteverket så använder vi av oss en digital telefonist för att koppla dig vidare till en handläggare som har rätt kunskap för att kunna hjälpa till. Eftersom det är den digitala telefonisten som ska identifiera varför du ringer till oss och sedan avgöra vart du ska bli kopplad är det viktigt att du med några få ord beskriver vad du vill beställa, fråga om eller behöver hjälp med. Efter den inledande uppmaningen, ”Berätta kort vad vi kan hjälpa dig med så kopplar vi dig rätt”, så talar du om varför du ringer till oss genom att till exempel säga ”Hur gör jag för att anmäla en ny adress?” eller ”Jag vill ändra konto för utbetalning av skatt”.
Ibland kan det hända att du först kopplas till ett automatiserat svar som vi upplever ska ge svar på din fråga eller ge dig den information du söker. Från en sådan tjänst får du alltid erbjudande om att ställa dig i kö för att få prata med en handläggare om du tycker att informationen du fått inte gett dig svar på din fråga.
Skatteverket har möjlighet att identifiera personer med hjälp av mobil e-legitimation. En identifiering kan begäras av Skatteverkets handläggare för att göra det möjligt att i telefon lämna ut uppgifter som är sekretessbelagda inom beskattningsområdet. Genom mobil e-legitimation har du som ringer till Skatteverket möjlighet att visa din behörighet att få ta del av vissa sekretessbelagda uppgifter om dig själv eller den du är registrerat ombud för. Här hittar du mer information om e-legitimation:
Logga in på Mina sidor för att se uppgifter om dig själv eller ditt företag. Där kan du även hantera många av dina ärenden själv.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.