I höst ska kommuner och regioner lämna uppgift om skattesats för 2026 och begravningsavgift i en ny e-tjänst hos Skatteverket. Ombudet för kommunen eller regionen kan lämna informationen mellan 1 oktober och 30 november i e-tjänsten ”Lämna uppgift om skattesats och begravningsavgift”.
Uppgifterna om regional eller kommunal skattesats ska in till Skatteverket inför varje nytt inkomstår. Om kommunen är begravningshuvudman ska även uppgift om begravningsavgiften meddelas.
Skatteverket noterar att många kommuner och regioner ännu inte har anmält ombud.
– Det tar lite tid att anmäla ombud och få det godkänt. Ombud anmäls via en pappersblankett som ska skrivas under av firmatecknare, och det ska bifogas ett dokument som visar vem som är kommunens eller regionens firmatecknare. Sedan ska blanketten skickas till Skatteverket och handläggas, säger Lina Andefors på Skatteverket.
Totalt 290 kommuner och 20 regioner ska använda e-tjänsten senast den 30 november, och ombud måste alltså anmäla sig innan dess.
Skatteverket tar fram skattetabellerna för inkomståret 2026 i december och sprider sedan tabellerna till arbetsgivare och andra utbetalare.
Det är inte längre möjligt att lämna uppgifterna på pappersblankett.
Anmälan om ombud – Lämna skattesats och begravningsavgift
Lämna uppgift om skattesats och begravningsavgift
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.