När någon obehörig använder ditt personnummer eller andra personuppgifter, för att till exempel beställa varor eller ta lån i ditt namn, gör den sig skyldig till brott. Brottet kallas för identitetsstöld, även kallat id-kapning eller identitetsintrång.
Det finns några saker du kan göra för att undvika identitetsstöld. Här listar vi tre av dem:
Med en digital brevlåda kommer post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation, till exempel mobilt bank-id.
Du kan få ett brev på posten eller meddelande i din digitala brevlåda att någon har anmält flytt till din adress. För att undvika att någon obehörig folkbokför sig på din adress och använder dina adressuppgifter felaktigt behöver du svara på om personen bor på din adress eller inte.
När någon har anmält flytt till din adress
Trygga dina företagsuppgifter genom att utse och hantera ombud i Skatteverkets e-tjänst Ombud och behörigheter. Ett ombud loggar in säkert med sin e-legitimation och har då möjlighet att till exempel göra din deklaration. Ombudet kan också få åtkomst till ditt eller ditt företags skattekonto.
I e-tjänsten kan du också lägga in en spärr mot ombudsregistrering via blankett. När du aktiverat spärren kan inte obehöriga använda en pappersblankett för att ansöka om ombudsbehörigheter utan din vetskap.
En e-legitimation är en identitetshandling. Det är därför viktigt att hantera din e-legitimation med varsamhet för att förhindra bedrägerier. Använd aldrig e-legitimationen när någon kontaktar dig via exempelvis telefon eller e-post.
Var extra vaksam om du får e-post eller sms med länkar till webbsidor där du blir uppmanad att logga in med e-legitimation.
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.