Datum: 2020-08-31
Dnr/målnr/löpnr:
8-299343
1796-2019/20
Skatteverket tillstyrker förslaget i promemorian såvitt avser att uppgifter ska kunna lämnas ut från Skatteverket till Migrationsverket och att utlämnandet ska kunna ske elektroniskt. Skatteverket anser däremot inte att utlämnandet ska ske genom direktåtkomst. Ett utlämnande via medium för automatiserad behandling är genom tillämpning av adekvat teknik lika effektivt som utlämnande via direktåtkomst.
Skatteverket bedömer att den föreslagna författningsregleringen om direktåtkomst orsakar rättsliga svårigheter för myndigheten och en onödig integritetsrisk för enskilda som omfattas av regleringen.
Skatteverket vill inledningsvis framhålla att myndigheten ser positivt på ett effektivt och anpassat elektroniskt informationsutbyte mellan myndigheter. Informationsutbytet ska tillgodose mottagande myndighets informationsbehov både ifråga om vilka uppgifter som överförs och tillgängligheten till uppgifterna. Samtidigt är det av stor betydelse att Skatteverket kan leva upp till krav och förväntningar ifråga om dataskydd för bland annat den information som finns i beskattningsdatabasen. Att sättet för informationsutbytet inte skapar integritetsrisker är också en viktig fråga som måste beaktas när myndigheter ska utbyta information.
Skatteverket förordar att den befintliga sekretessbrytande regleringen i 8a-8b §§ förordning (2001:588) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet (SdbF) läggs till grund för en samverkan mellan Skatteverket och Migrationsverket. Myndigheterna kan med stöd i de sekretessbrytande bestämmelserna skapa en tjänst för informationsutbyte i enlighet med eSamverkansprogrammets (e-Sam) vägledning Elektroniskt informationsutbyte-en vägledning för utlämnande i elektronisk form.
Skatteverket instämmer i såväl tidigare utredningar inom området som socialförsäkringsutskottets uppfattning att ett elektroniskt informationsutbyte mellan myndigheter kan bidra till en effektivare handläggning och en förbättrad kundnytta hos enskilda. Skatteverket menar dock att de positiva effekterna av ett elektroniskt informationsutbyte inte förutsätter att utbytet sker genom direktåtkomst. Exakt samma fördelar uppnås genom ett informationsutbyte som sker via medium för automatiserad behandling när modern och adekvat teknik tillämpas.
Migrationsverkets informationsbehov bör tillgodoses genom att Skatteverket kan tillhandahålla rätt uppgifter vid den tidpunkt då Migrationsverket har behov av uppgifterna. I detta hänseende skiljer sig inte direktåtkomst från utlämnande på medium för automatiserad behandling. Användarupplevelsen för handläggaren hos Migrationsverket är vid båda lösningarna att begärda uppgifter presenteras i princip momentant när begäran skickas genom de tekniska systemen. Skillnaden mellan direktåtkomst och utlämnande på medium för automatiserad behandling ligger inte i användarupplevelsen utan i juridiska aspekter.
Vid informationsutbyte mellan myndigheter som sker genom utlämnande på medium för automatiserad behandling krävs i författningshänseende ofta endast en sekretessbrytande bestämmelse. Med hänsyn till hur de idag gällande sekretessbrytande reglerna i 8a-8b §§ SdbF är utformade framgår det med tydlighet vilka uppgifter som får lämnas ut till Migrationsverket och för vilka ändamål. Genom den befintliga förordningsregleringen uppnås en tillräcklig stabilitet för informationsutbytet och en möjlighet för enskilda att informera sig om och förutse informationsutbytet.
Skatteverket är personuppgiftsansvarigt för uppgifter som finns i beskattningsdatabasen. Personuppgiftsansvaret innebär bl.a. att myndigheten är skyldig att hålla en lämplig säkerhetsnivå för behandlade uppgifter så att dessa skyddas mot t.ex. obehörig eller otillåten åtkomst. En tillräckligt god säkerhet uppnås genom att myndigheten vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder. Det är Skatteverket, i egenskap av personuppgiftsansvarig, som ansvarar för att åtgärderna vidtas och att myndigheten kan visa att så har skett. Av art 25 EUs dataskyddsförordning framgår att den personuppgiftsansvarige ska, både då personuppgiftsbehandlingar planeras och när de utförs, tillämpa lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder vilka ska vara utformade för ett effektivt genomförande av dataskyddsprinciperna, s.k. inbyggt dataskydd.
Skatteverket har kontroll över behandlingarna av personuppgifter som sker i beskattningsdatabasen. För att upprätthålla kontrollen bygger Skatteverket informationsutbytestjänster för andra myndigheter som utlämnanden på medium för automatiserad behandling. Tjänsterna byggs i enlighet med eSams vägledning om Elektroniskt informationsutbyte. Genom att konsekvent bygga informationsutbytestjänster på detta sätt har Skatteverket nödvändig kontroll på vilka uppgifter som lämnas ut från beskattningsdatabasen, för vilka ändamål och till vilken mottagare. Valet av metod för elektroniskt utlämnande är ett exempel på inbyggt dataskydd i Skatteverkets verksamhet.
Med hänsyn till kraven i EUs dataskyddsförordning anser Skatteverket att en åtkomstmöjlighet till beskattningsdatabasen för någon annan, utan att Skatteverket har kontroll över vilka uppgifter som mottagaren tar del av eller vilka uppgifter mottagaren har behov av är otidsenlig. Uppfattningen förstärks genom att informationsbehovet hos den andra myndigheten fullt ut kan tillgodoses genom ett elektroniskt utlämnande som utgör utlämnande på medium för automatiserad behandling.
Upplåtelse av direktåtkomst till beskattningsdatabasen för Migrationsverket innebär att en allmän handling uppkommer hos den myndigheten. Den allmänna handlingen omfattar all befintlig och över tid tillkommande information som omfattas av Migrationsverkets direktåtkomst. Det är uppenbart att ett så omfattande tillgängliggörande av information innebär integritetsrisker för de personer som omfattas av direktåtkomsten. Integritetsrisken kan endast i begränsad omfattning motverkas genom sekretessregleringen och genom interna åtgärder hos Migrationsverket.
I promemorian redovisas som socialförsäkringsutskottets mening att fördelarna med en direktåtkomst väger tyngre än det ingrepp som den kan innebära i den personliga integriteten. Utskottet förefaller ha kommit till slutsatsen utan att någon annan form för elektroniskt utlämnande än direktåtkomst prövats. Med hänsyn till att ett utlämnande via medium för automatiserad behandling inte skapar överskottsinformation hos mottagande myndighet, och därmed är betydligt mindre integritetskänsligt än direktåtkomst, bör ett sådant utlämnande vara att föredra framför direktåtkomst.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.