Datum: 2021-11-15
Dnr/målnr/löpnr:
8-1249853
Fi2021/03234
Skatteverket har inte något att invända mot att förslaget genomförs.
Skatteverket föreslår att 67 kap. 50 § inkomstskattelagen (1999:1229), IL, förtydligas så att det klart framgår att den som begärt att kontrolluppgift inte ska lämnas själv kan begära skattereduktion för avgift som betalats till svensk arbetslöshetskassa.
Skatteverket föreslår att reglerna om skattereduktion för avgift till arbetslöshetskassa träder i kraft den 1 januari 2023.
Skatteverket beräknar kostnaderna för införande av reglerna om skattereduktion för avgift till arbetslöshetskassa till sammanlagt 2,7 miljoner kronor vid ett införande den 1 juli 2022.
För att tydliggöra att den som begärt att kontrolluppgift inte ska lämnas på betald ersättning till svensk arbetslöshetskassa, har rätt till skattereduktion föreslår Skatteverket att 67 kap. 50 § inkomstskattelagen (199:1229) kompletteras enligt följande.
Underlag för skattereduktion 50 § | Underlag för skattereduktion 50 § |
---|---|
Underlaget för skattereduktion består av avgift som betalas till en svensk arbetslöshetskassa. Avgift till en utländsk arbets-löshetskassa eller motsvarande avgift enligt en utländsk stats arbetslöshetsförsäkring ska efter begäran medräknas i underlaget. | Underlaget för skattereduktion består av avgift som betalas till en svensk arbetslöshetskassa och som redovisats i kontrolluppgift. Avgift till en svensk arbetslöshetskassa som inte redovisats i kontrolluppgift och avgift till en utländsk arbets-löshetskassa eller motsvarande avgift enligt en utländsk stats arbetslöshetsförsäkring ska efter begäran medräknas i underlaget. |
I takt med att antalet skattereduktioner blir allt fler blir det svårt att få en överblick över vilka regler som gäller. För att de föreslagna reglerna om skattereduktion för avgift till arbetslöshetskassa ska bli överblickbara för den enskilda, A-kassorna och Skatteverket, föreslår Skatteverket att den föreslagna skattereduktion träder i kraft den 1 januari 2023 i stället för som föreslagits vid halvårsskiftet den 1 juli 2022.
En ikraftträdandetidpunkt vid ett halvårsskifte innebär även ökade införandekostnader jämfört med ikraftträdande vid ett årsskifte eftersom Skatteverket inte kan göra nödvändiga anpassningar i samband med sina ordinarie årsomställningar, d.v.s. inför ett nytt inkomstår. Ett införande vid ett halvårsskifte innebär också att systemet måste kompletteras med ytterligare en version vilket berör samtliga uppgiftslämnare.
Engångskostnaderna för it-utveckling och informationsåtgärder beräknas till 2,7 miljoner kronor vid ett införande den 1 juli 2022.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.