Datum: 2021-02-22
Dnr/målnr/löpnr:
8-611462
Ju2020/04273
Skatteverket tillstyrker förslaget i promemorian. Skatteverket lämnar vissa synpunkter på förslagen som gäller förslag till ändringar och förtydliganden.
I promemorian föreslås det att brottsdatalagen (BDL) ska kompletteras med en bestämmelse om vad som gäller när en svensk myndighet har fått personuppgifter från en annan medlemsstat i EU eller ett EU-organ och det finns villkor som begränsar möjligheten att använda uppgifterna. Det föreslås att svenska myndigheter i sådana falla ska följa villkoren oavsett vad som är föreskrivet i lag eller annan författning. Skatteverket tillstyrker att förslaget genomförs och att det genom förslaget säkerställs att Sverige fullt ut kan delta i det europeiska informationsutbytet på brottsdatalagens område.
Skatteverket noterar att föreslagen bestämmelsen inte är utformad som i andra liknande författningar som reglerar användningsbegränsningar. I författningskommentaren anges att bestämmelsen är utformad med förebild i 8 kap. 9 § BDL som reglerar vad som gäller när villkor har ställts upp av ett tredjeland eller en internationell organisation på grund av en överenskommelse.
För att följa strukturen i bestämmelser om användningsbegränsningar i andra författningar anser Skatteverket att det även i föreslagen bestämmelse 2 kap. 20 a § BDL bör tydliggöras att villkoren gäller på grund av en överenskommelse med den andra staten eller en mellanfolklig organisation.
I brottsdatalagens allmänna bestämmelser under rubriken ”Avvikande bestämmelser i annan författning” föreskriver 1 kap. 5 § att om en annan lag eller en förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från denna lag, tillämpas den bestämmelsen. Samtidigt innebär den nya föreslagna bestämmelsen i 2 kap. 20 a § brottsdatalagen, för det fall den ska tillämpas, att de villkor som avses där ska följas oavsett vad som är föreskrivet i lag eller annan författning.
Läser man 1 kap. 5 § isolerat drar man naturligt slutsatsen att bestämmelserna i brottsdatalagen är subsidiära och att avvikande bestämmelser i annan lag eller förordning alltid ska tillämpas. Så är dock inte riktigt fallet. När den föreslagna bestämmelsen i 2 kap. 20 a § och den befintliga bestämmelsen i 8 kap. 9 § ska tillämpas så gäller ju att uppställda villkor om användningen av personuppgifterna ska gälla oavsett vad som är föreskrivet i lag eller annan författning. Detta innebär att vad som föreskrivs i annan lag eller författning om hantering av personuppgifterna vid t.ex. arkivering eller partsinsyn i dessa fall inte får tillämpas i strid mot villkoren.
För att få en fullständig bild av vilken ställning avvikande bestämmelser har i förhållande till brottsdatalagen föreslår därför Skatteverket att det bör framgå redan av 1 kap. 5 § att särskilda bestämmelser gäller när man tillämpar reglerna om användningsbegränsningar i 2 kap. 20 a § och 8 kap. 9 §. Skatteverket föreslår därför att ett nytt andra stycke införs i 1 kap. 5 § brottsdatalagen.
Förslag på lydelse
” Om en annan lag eller en förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från denna lag, tillämpas den bestämmelsen.
Om 2 kap. 20 a § och 8 kap. 9 § ska tillämpas finns dock särskilda bestämmelser där om vad som gäller om en svensk behörig myndighet har fått personuppgifter från en annan medlemsstat, ett EU-organ, ett tredjeland eller en internationell organisation och det finns villkor som begränsar möjligheten att använda uppgifterna.”
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.