Datum: 2021-03-02
Dnr/målnr/löpnr:
8-795471
Fi2021/00808
Skatteverket har inga invändningar mot att förslagen genomförs. Skatteverket föreslår dock att datumet för ikraftträdande bestäms till den 12 mars 2021. I övrigt har Skatteverket de synpunkter som framgår nedan.
Sammantaget kan förslaget medföra kostnader om 9,2 miljoner kronor för Skatteverket.
Som en följd av förslaget att anstånd även ska kunna beviljas för en sjunde redovisningsperiod för avdragen preliminär skatt och arbetsgivaravgifter samt redovisningsperioder som infaller under januari 2021 föreslås att den bortre tidsgränsen för vilken anstånd får bestämmas enligt 1 § senareläggas till den 12 mars 2022. Den bortre tidsgränsen infaller då ett år efter den senast möjliga förfallodagen för det slag av skatter och avgifter som anståndet kan avse, nämligen mervärdesskatt som ska redovisas för perioden januari 2021. När tidigare ändringar har genomförts har den bortre tidsgränsen alltid infallit mer än ett år efter att lagen trätt i kraft och det har därför funnits en teoretisk möjlighet att också utnyttja hela den maximala anståndstiden.
Skatteverket noterar att den bortre tidsgränsen nu, i förhållande till det föreslagna ikraftträdandedatumet den 26 april 2021, innebär att även den som söker anstånd omedelbart när lagen träder i kraft inte kan beviljas anstånd under ett år. Detta innebär alltså att det inte är möjligt att utnyttja hela den maximala anståndstiden för de föreslagna utökade anståndsmöjligheterna. Beroende på dagen för ikraftträdande kan därför den bortre tidsgränsen enligt 1 § justeras på så sätt att det blir möjligt att utnyttja hela den maximala anståndenstiden.
Med ett ikraftträdande först den 26 april 2021 bedömer Skatteverket att företag som i grunden är sunda och livskraftiga riskerar att restföras för obetalda skatter och avgifter avseende redovisningsperioden januari 2021. Skatteverkets möjligheter att bevilja andra typer av anstånd enligt 63 kap. skatteförfarandelagen har bedömts som otillräckliga (prop. 2019/20: 132 s.32 f). Detta förväntas innebära att Skatteverket inte har möjlighet att med befintliga bestämmelser hjälpa en stor mängd skattskyldiga som för tillfället, på grund av coronapandemin, befinner sig i en svår situation med akut likviditetsbrist även om de i grunden är sunda och livskraftiga. Om de nu aktuella anståndsreglerna träder ikraft innan företagen restförts kan man undvika en situation där företagen på grund av tillfällig likviditetsbrist inte kan betala sina skatter och avgifter i rätt tid och därmed få hjälp av anståndsbestämmelserna.
Skatteverket förordar ett så tidigt ikraftträdande som möjligt. Skatteverket bedömer att den 12 mars 2021 är den mest lämpliga tidpunkten för ikraftträdande för att Skatteverket också ska få möjlighet att förbereda hanteringen av ett stort antal ansökningar. Företag kan då också utnyttja den maximala anståndstiden, vilket gynnar de företag som befinner sig i en svår situation. Om denna tidpunkt inte bedöms som möjlig för ett ikraftträdande bör lagstiftningen avseende nya anståndsperioder i vart fall träda i kraft i god tid före avstämningsdagen för skattekontot den 3 april 2021.
Skatteverkets kostnader för hantering av de föreslagna reglerna uppskattas uppgå till totalt 9,2 miljoner kronor och inbegriper kostnader för ärendehantering, information, uppdatering av verksamhetssystem och utbildning.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.