Datum: 2021-03-22
Dnr/målnr/löpnr:
8-838135
2020:144
Skatteverkets svar på utvärderingen av de allmänna råden Årsredovisning i mindre företag (BFNAR 2016:10) och Årsredovisning och koncernredovisning (BFNAR 2012:1) bygger på den erfarenhet som Skatteverkets medarbetare har fått i kontakt med företagen. Vidare bygger svaret på bedömningar hos en referensgrupp av medarbetare inom Skatteverket om hur reglerna fungerar på ett generellt plan.
Ja. Enligt Skatteverkets uppfattning underlättar det för företagen om det är ett fullständigt regelverk som ska användas vid upprättandet av den finansiella rapporten. Reglerna blir lätt åtkomliga och företagen vet att alla regler som de ska beakta vid upprättandet av den finansiella rapporten finns i regelverket. Den tidigare ordningen med olika rekommendationer, uttalanden och allmänna råd från Bokföringsnämnden, kombinerat med möjligheten att tillämpa rekommendationer från Redovisningsrådet, medförde att företagen inte själva hade tillräcklig kunskap om vilka regler som fanns om de inte anlitade redovisningstjänster.
Ja. De olika regelverken bygger som Skatteverket ser det på olika utgångspunkter om de tillämpande företagen och deras verksamhet. Det mindre företaget har behov av enkla och tydliga regler där utrymmet för bedömningar är små. För dessa företag är det viktigt med regler som är lätta att tillämpa och förstå. Om samtliga alternativa regler för upprättande av årsredovisning skulle samlas i ett sammanhållet regelverk skulle det medför en stor otydlighet för företagen och valen av regler skulle bli svårare för företaget.
Ja, behoven hos företagen skiljer sig åt beroende på storlek och verksamhetens komplexitet. Som Skatteverket uppfattar de allmänna råden utgår de främst från företagets ”beloppsmässiga” storlek. Företag med komplexa transaktioner bör inte tillåtas tillämpa ett förenklingsregelverk eftersom det inte finns regler om komplexa transaktioner, t.ex. säkringsredovisning i K2. I förordet till det allmänna rådet om årsredovisning i mindre företag framgår att regelverket inte bör tillämpas av företag med komplexa transaktioner. Skatteverket anser dock inte att det är tillräckligt. Skatteverkets uppfattning är att den uppmaningen inte har fått gehör i praktiken, varför verket förordar att det förtydligas att regelverket inte ska användas av företagen med komplexa transaktioner.
Ja. Skatteverket anser att det är av stor vikt att företagen får kännedom om dessa. Vidare anser Skatteverket att Bokföringsnämnden bör fortsätta att publicera frågor och svar på vanligt förekommande frågor. Det är en bra service till företagen och andra användare av de allmänna råden.
För att få en ökad spridning av lämnade brevsvar vore det bra om de kunde arbetas in i vägledningen i de delar de fortfarande är relevanta och lämpliga att de kommenteras i vägledningen.
Ja.
Ja. Det underlättar läsningen och förståelsen för regeln om kommentaren är i anslutning till det allmänna rådet.
När det gäller tekniken i vägledningarna i pdf-form, som finns publicerade på webben vore, det önskvärt om hänvisningarna till exemplen i kommentarerna var klickbara så att läsaren direkt kunde ta sig till exemplet. Det skulle underlätta för användarna.
Ja. Kapitlen i K3 bygger på kapitelindelningen i IFRS for SME medan kapitlen i K2 bygger på rubrikerna i balans- och resultaträkningen samt årsredovisningens delar i övrigt. Det gör att det inte alltid går att jämföra det två regelverken. Skatteverket anser dock inte att det försvårar läsningen.
I K3 finns inget generellt avsnitt om kostnader, vilket skulle underlätta tillämpningen.
Ja, utgångspunkten i IFRS for SMEs är bra. Däremot kanske man inte behöver ha en kapitelindelning precis i enlighet med IFRS for SMEs utan anpassa dem utifrån svenska förhållanden. Exempelvis skulle kapitel 16 och 31 kunna inarbetas i andra kapitel.
Enligt Skatteverkets uppfattning bör ambitionen vara att utnyttja nya tekniska förutsättningar.
Ja. Det är viktigt att ett företag bara kan byta regelverk när det föreligger särskilda skäl. Om det skulle vara möjligt för ett företag att byta regelverk utan särskilda skäl riskerar det att ge sämre information om företagets ställning och resultat i och med att jämförbarheten mellan åren minskar.
Ja. Enligt Skatteverkets uppfattning är möjligheterna till att byta regelverk väl avvägda.
Ja. Enligt Skatteverkets uppfattning bör K2-regelverket endast kunna tillämpas av företag som bedriver en relativt enkel verksamhet utan komplexa transaktioner. K2 är ett förenklingsregelverk och det innebär att reglerna inte är avsedda för komplexa transaktioner. Det skulle vara upp till företaget att bedöma om regelverket är ändamålsenligt för företagets redovisning av verksamheten och dess komplexitet. Det skulle innebära att företaget aktivt ska bestämma om K2 är ändamålsenligt för företagets redovisning. Det framgår av förordet till K2 men det anser inte Skatteverket är tillräckligt. Det skulle därför vara önskvärt med regler om detta i form av allmänna råd.
Ett ytterligare exempel är att K2 inte bör få tillämpas av ett företag som genom ett verksamhetsförvärv startar sin verksamhet och direkt genom förvärvet får en större verksamhet. Den situation som Skatteverket ser är att verksamheten överlåts till ett nybildat dotterföretag. Dotterföretaget är ett mindre företag enligt definitionen i årsredovisningslagen, i och med att företaget är nystartat. Däremot är verksamheten större och komplex redan från start.
Nej. K3 bör även fortsättningsvis vara huvudregelverket när ett företag upprättar sin årsredovisning.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.