Datum: 2023-01-02
8-2057215
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs. Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslagen. Synpunkterna gäller bl.a. behov av förtydliganden av vissa begrepp som avgränsar skattepliktens omfattning samt redogörelse för den rättsliga grunden för att ålägga moderföretag skattskyldighet. Skatteverkets kostnader med anledning av förslagen beräknas uppgå till 5 miljoner kronor.
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs. Skatteverket lämnar dock följande synpunkter på förslagen.
Som framgår av avsnitt 3.3 utgår svensk företagsbeskattning normalt från juridisk person som skattskyldig enhet, även om det finns olika skattemässiga regler i syfte att det ska vara neutralt ur beskattningssynpunkt att bedriva verksamhet i flera företag jämfört med i ett företag. Förslaget innebär att om det företag som matar in skattepliktig el ingår i en koncern enligt den föreslagna definitionen ska koncernens moderföretag vara skattskyldigt för den inmatade elen. Detta trots att moderföretaget inte själv matar in den skattepliktiga elen. Förslaget innebär ett avsteg från den normala principen om juridisk person som skattskyldig enhet. Därtill saknas motsvarande bestämmelser om överföring av skattskyldighet mellan koncernföretag i andra punktskattelagstiftningar varför förslaget innebär något helt nytt.
Av promemorian framgår att det finns fördelar med att beräkna beskattningsunderlaget för samtliga företag inom en koncern, bl.a. när det gäller det finansiella justeringsbeloppet, varför det kan vara både praktiskt och fördelaktigt för de skattskyldiga företagen att det är moderföretaget som är skattskyldigt för hela koncernens inmatade el. I förslaget saknas dock en redogörelse för den rättsliga grunden som gör det möjligt, främst i ett internationellt perspektiv, att göra ett moderföretag skattskyldigt för den el som dotterföretag matar in i Sverige.
Skatteverket noterar vad som anges i artikel 6.3 i förordningen om att medlemsstaterna ska se till att taket för marknadsintäkter tillämpas effektivt i de fall då producenterna kontrolleras, eller delvis ägs, av andra företag, särskilt om de ingår i ett vertikalt integrerat företag. Enligt Skatteverket är det, även med beaktande av artikel 6.3, önskvärt att det i det fortsatta lagstiftningsarbetet närmare redogörs för den rättsliga grunden för att beskatta framförallt utländska moderföretag för skattepliktig el som dotterföretag matar in i Sverige.
Enligt den föreslagna 12 § är el som framställs i Sverige skattepliktig om den framställs från vissa angivna källor. Bestämmelsen har sin motsvarighet i artikel 7.1 i förordningen. En källa som anges är ”fasta eller gasformiga biomassabränslen, utom biometan” (12 § 5). Enligt författningskommentaren (s. 43) omfattas el som framställs genom förbränning av bränslen framställda av biomassa medan el som framställs genom förbränning av biometan inte omfattas.
Enligt Skatteverket behövs ett förtydligande av om begreppet biometan i 12 § 5 omfattar den svenska biogasen, vars energiinnehåll till övervägande del härrör från metan.
Skatteverket önskar även ett förtydligande avseende vilka bränslen som omfattas av begreppet råpetroleumprodukter i 12 § 9.
I författningskommentaren till 26 kap. 22 a § skatteförfarandelagen (2011:1244), SFL, (s. 49) anges att det av andra stycket framgår att skatt hänförlig till en kraftproduktionsanläggning i vissa fall ska redovisas för sig.
Enligt den föreslagna 26 kap. 22 a § andra stycket SFL är det dock endast uppgifter om timintäkter, särskilt takbelopp och antal megawattimmar skattepliktig el som matats in under kvalificerade timmar under redovisningsperioden som ska redovisas för sig i dessa fall. Skatteverket föreslår därför att skrivningen om att skatt hänförlig till en kraftproduktionsanläggning i vissa fall ska redovisas för sig stryks ur kommentaren.
I den lydelse av 26 kap. 6 § andra stycket SFL som träder i kraft den 13 februari 2023 anges att den som är registrerad enligt 7 kap. 1 a § första stycket 1 och 2 ska lämna en punktskattedeklaration för varje redovisningsperiod.
I 26 kap. 6 § andra stycket SFL behövs ett tillägg om att även den som är registrerad enligt den föreslagna 7 kap. 1 b § ska lämna in en deklaration för varje redovisningsperiod.
Skatteverket noterar att det i promemorian saknas en redogörelse för kommande förfarande ur ett personuppgiftsbehandlings- och sekretessperspektiv. Jfr det som anges i prop. 2022/23:20 s. 35-38 gällande de behandlingar som föreslås komma att ske vid tillämpning av lagen avseende tillfällig skatt på extraordinära vinster för vissa företag under 2023.
Förslaget kommer att innebära kostnader för IT-utveckling, informationsinsatser, hantering, service och kontroll. Kostnaderna beräknas uppgå till sammanlagt 5 miljoner kronor.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.