Datum: 2023-04-24
8-2312531
DOV 2023/326
Skatteverket tillstyrker förslaget men lämnar vissa synpunkter kring formuleringen av föreskrifterna.
I föreskrifterna anges att ett kontrollmeddelande ska skickas ”i de fall myndigheten avser att skicka ett sådant”.
Skatteverket instämmer med Domstolsverket att det kan finnas skäl för att skicka ett kontrollmeddelande även när handlingen skickas elektroniskt. Det kan t.ex. tänkas att
e-posten med handlingen markeras som ”skräppost” och därmed inte når mottagarens inkorg men att kontrollmeddelandet når inkorgen.
Skatteverket är därför positivt till att föreskrifterna inte utesluter ett kontrollmeddelande
när handlingen skickas elektroniskt. Föreskrifterna skulle dock behöva förtydligas:
dels att klargöra för myndigheterna att ett elektroniskt kontrollmeddelande inte utesluts,
dels att den enskilda måste informeras om denna ändå kan förvänta sig att få ett kontrollmeddelande när handlingen skickas elektroniskt.
Skatteverket föreslår därför att punkten 2 formuleras enligt följande:
Information om att myndigheten närmast följande arbetsdag till samma adress kommer att skicka ett kontrollmeddelande om att handlingen har skickats, samt om myndigheten av serviceskäl avser att skicka ett kontrollmeddelande även när handlingen skickas på elektronisk väg.
I föreskrifterna anges att den senast kända adressen också kan utgöras av en e-postadress, om en sådan ”har lämnats till myndigheten”.
Det har varit möjligt att tillämpa förenklad delgivning via e-post sedan delgivningslagen trädde i kraft. Detta krävde dock att delgivningsmottagaren uttryckligen hade anvisat att handlingen kunde skickas på elektronisk väg (prop. 2009/10:237 s. 137). I NJA 2022 s. 741 uttalar HD att användningen av elektronisk kommunikation har blivit alltmer utbredd och domstolarna använder normalt e-post vid förenklad delgivning om delgivningsmottagaren har kommunicerat med domstolen på det sättet. Något uttryckligt besked från delgivningsmottagaren om att kontakten ska ske med e-post brukar inte krävas. HD uttalar att denna ordning är förenlig med lagtexten, men betonar att det då måste framgå av informationen att delgivningen kan komma att ske till en e-postadress som den berörde på något sätt har lämnat till domstolen, t.ex. genom att använda den i målet.
Begreppet ”lämna till myndigheten” och ”använda i målet” kan tolkas på olika sätt. Skatteverket föreslår därför att punkten 3 formuleras enligt följande:
Information om att delgivningsmottagarens senast kända adress också kan utgöras av en elektronisk adress, exempelvis en e-postadress, som delgivningsmottagaren har lämnat eller har använt i målet eller ärendet.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.