Datum: 2023-11-06
Dnr/målnr/löpnr:
8-2453624
S2023/02226
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs.
Mot bakgrund av att Skatteverket successivt utökar mängden kontrollbesök inom folkbokföringsverksamheten, liksom närvaron vid husrannsakningar av skattebrottsenheten, kan myndigheten i större omfattning komma i kontakt med situationer där det framkommer sådana uppgifter om barn som socialnämnden bör få kännedom om. Det är därför angeläget att Skatteverket omfattas av skyldigheten att göra en orosanmälan till socialnämnden, då myndigheten i sin roll aktivt kan bidra till att förebygga brott och stärka skyddet för barn.
Skatteverket instämmer i bedömningen att de kostnader som kan uppkomma med anledning av förslaget är låga och kan hanteras inom befintlig budgetram.
Skatteverket har dock följande synpunkt och förslag till ändring avseende förslaget i avsnitt 7.5.5.
Av den föreslagna sekretessbestämmelsen i 40 kap. 7 d § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), nedan OSL, följer att sekretess gäller i en verksamhet som omfattas av anmälningsskyldigheten i 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453), nedan SOL. Ordalydelsen i den föreslagna bestämmelsen i 14 kap. 1 § SOL ger dock uttryck för att det är myndigheter, anställda hos sådana myndigheter och vissa yrkesverksamma som ålagts en anmälningsskyldighet, inte en viss verksamhet.
När den ursprungliga lydelsen av anmälningsskyldigheten infördes 1982 var avsikten med rekvisitet verksamhet att snäva in befattningshavarnas anmälningsskyldighet. Skyldigheten skulle endast omfatta sådant som befattningshavarna fått kännedom om i den verksamhet i vilken de var verksamma. Uppgifter som sådana befattningshavare fått kännedom om i egenskap av privatpersoner skulle falla utanför anmälningsskyldigheten (SoU:1979/80:44 s. 112 f.). Någon ändring i sak var inte avsedd när den nuvarande socialtjänstlagen trädde ikraft (prop. 2000/01:80 s. 171). Begreppet verksamhet har således en särskild innebörd i bestämmelsen.
Sekretessens räckvidd i denna del bör därför i den föreslagna 40 kap. 7 d § OSL avgränsas med hänvisning till t.ex. de myndigheter som avses i 14 kap. 1 § SOL. Utformningen av bestämmelsen i den del som avser styrkan på sekretessen, liksom i språkligt hänseende, bör även följa den systematik som idag finns OSL. Skatteverket föreslår att lydelsen i den föreslagna paragrafen ändras enligt följande.
Sekretess gäller hos sådan myndighet som avses i 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) för uppgift om en enskilds personliga förhållanden när uppgiften förekommer i
Sekretess enligt första stycket gäller om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men.
För uppgift i allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.