Datum: 2015-10-30
131-367055-15/112
Regeringskansliet
Näringsdepartementet
Entreprenörskap
103 33 Stockholm
Skatteverkets uppfattning är att det är angeläget och viktigt att förenkla för företagen. Detta arbete behöver ske med utgångspunkt i företagens behov och verklighet samt med hänsyn tagen till de fördelar som finns med ökad digitalisering.
Utredningen har inte i tillräcklig omfattning kartlagt företagens behov. Inte heller finns möjligheter med olika digitala lösningar beskrivna.
Skatteverket arbetar redan idag med att förenkla för företagen genom att erbjuda möjligheter att lämna uppgifter direkt från affärssystem eller andra program. I en värld där de flesta uppgifterna som ska lämnas till myndigheter redan är digitala är det en onödig omväg att via en portal med e-tjänster manuellt mata in dessa uppgifter. Skatteverket ser en framtid där uppgiftslämnandet i huvudsak sker som en del av kompletta tjänster för hela ärendeflödet genom en ökad integration med företagens affärssystem. Uppgiftslämnandet bör ha sin utgångspunkt där uppgifterna finns och uppstår, alltså i företagens ordinarie processer, och kunna ske digitalt och med stöd av automatiserade processer så långt det är möjligt.
Utredningen har tyvärr en annan bild av hur det framtida uppgiftslämnandet bör gå till eftersom man ser portaler med länkar till e-tjänster som huvudvägen. Detta bygger, enligt Skatteverkets uppfattning, på ett föråldrat synsätt.
Skatteverket har inga invändningar mot att den sammansatta bastjänsten för grundläggande uppgifter används. Dock har den skapats utan en ordentlig analys av behoven. Skatteverket har redan idag tillgång till dessa grundläggande uppgifter, bland annat via Bolagsverket, och begär i normalfallet inte in dessa.
Skatteverket avstyrker förslaget om att införa ett uppgiftskravsregister. Skatteverket är starkt kritiskt mot införandet av ett utbyggt uppgiftskravregister. Även om avsikterna bakom förslaget är goda kommer ett sådant register inte att svara upp mot behoven. Registret kommer att vara dyrt att skapa och uppdatera samtidigt som det inte kommer att kunna hjälpa företagen i tillräcklig omfattning med deras uppgiftslämnande. Det kommer inte heller att kunna vara något relevant stöd i arbetet med att minska uppgiftslämnandet. Tjänster som bygger på detta register bör därmed inte införas. Istället finns bättre lösningar för att hjälpa och guida företagen rätt, bland annat genom att utveckla befintlig funktionalitet på verksamt.se. Dessutom finns stora möjligheter att ta fram anpassat stöd för företagen genom att samverka med privata aktörer. Skatteverket finner det särskilt anmärkningsvärt att det inte finns någon kostnadsberäkning för upprättande och förvaltning av ett stort och omfattande uppgiftskravsregister som beskriver varje enskild uppgift (utöver själva uppgiftskravet enligt tidigare förslag).
Skatteverket avstyrker förslaget om att myndigheternas hantering av företagens uppgiftslämnande ska styras via en förordning. Skatteverket är starkt kritiskt mot att styrningen sker via en förordning som i detalj reglerar hur myndigheterna ska hantera uppgiftslämnandet. Styrningen bör ske via regleringsbrev och instruktioner samt ha fokus på resultat, och vara öppen för att den tekniska utvecklingen går snabbt.
Skatteverket avstyrker förslaget om en särskild förvaltningsorganisation med samverkanspunkt. Mot bakgrund av Skatteverkets uppfattningar finns ingen anledning att införa en särskild förvaltningsorganisation för uppgiftslämnarservicen. Samverkan mellan myndigheter behövs och kan fortsätta utvecklas via befintliga strukturer och kanaler.
Skatteverket hoppas att det blir möjligt att bygga vidare på de system-till-system-lösningar som redan finns genom bättre integration med affärssystem eller annan mjukvara och att detta inte försvåras eller konkurreras ut genom att tvinga på myndigheter andra lösningar. Olika lösningar kan finnas parallellt men det allmänna behöver välja vilket alternativ man anser vara huvudvägen eftersom det är orealistiskt att kunna utveckla flera olika lösningar samtidigt.
Läs hela remissvaret.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.