Datum: 2017-04-18
131 137251-17/112
Fi2017/01480/S1
Skatteverket avstyrker att förslaget om en ny och kompletterande beräkningsmodell för bilförmån genomförs. Om förslaget om ny beräkningsmodell genomförs anser Skatteverket att förslaget att en fordonsskatt som är beräknad för varje enskild bilmodell ska ingå som en del av förmånsvärdet inte är genomförbart. Skatteverket anser vidare att införandet av förslaget bör senareläggas till den 1 januari 2019.
Skatteverket tillstyrker att förslaget om beskattning av anställda för marknadsvärdet av trängselskatt och infrastrukturavgifter vid privat körning genomförs.
Om förslaget om ny beräkningsmodell genomförs bör Skatteverket kompenseras för ökade årliga kostnader med 2 700 000 kr samt engångskostnader vid införandet med 412 000 kr.
Förslaget om ny beräkningsmodell för bilförmån innebär att arbetsgivare, anställda och Skatteverket under överskådlig tid kommer att behöva hantera två skilda beräkningsmodeller. Detta kommer vidare att medföra att anställda som kör en bilmodell av årsmodell 2018 och med identisk utrustning får skilda förmånsvärden beroende på när under året bilen är registrerad. Två olika beräkningsmodeller ökar även risken för missförstånd, hög frågefrekvens till myndigheterna och att fel förmånsvärden redovisas. Detta ska ses mot bakgrund av att det redan idag finns en hög felprocent vid redovisning av bilförmån.
Om förslaget genomförs bör det senareläggas till den 1 januari 2019 för att undvika skilda värderingsregler under samma beskattningsår och för att ge arbetsgivare, programvaruföretag och myndigheter mer tid för att anpassa sina rutiner och system.
Förslaget att fordonsskatten ska utgöra en delpost i beräkningen av bilförmånsvärdet medför en ökad komplexitet vid beräkningen, som kan antas leda till missförstånd och risk för att fel förmånsvärde redovisas.
Enligt Skatteverket är förslaget att ”bilmodellens” fordonsskatt ska ingå som en delkomponent i förmånsvärdet inte genomförbart. Det är Transportstyrelsen som fastställer fordonsskatten, men det görs inte med någon fastställd uppdelning på olika bilmodeller, utan fordonsskatten fastställs för varje enskild bil och först när den registreras. Skatteverket hanterar i arbetet med nybilsprislistorna årligen och under stor tidspress över 5 000 olika varianter av bilmodeller, både personbilar och lätta lastbilar. Bilar med samma modellbeteckning kan vidare få skilda fordonsskatter beroende på variationer i prestanda, extrautrustning, vikt och längd. Det är således inte möjligt att knyta en fordonsskatt av visst belopp till respektive bilmodell.
Ett alternativ kan vara att den fastställda fordonsskatten för den enskilda bilen ska ingå som en delpost. En säker och användarvänlig rutin vore i så fall att beloppet för fordonsskatt för en bil – utifrån dess registreringsnummer – hämtas maskinellt, direkt i Skatteverkets webbtjänst för förmånsberäkningen, från Transportstyrelsens register. Den korta remisstiden har dock inte gett utrymme för någon konsekvensutredning i denna del om de juridiska, tekniska och ekonomiska möjligheterna att tillskapa en sådan rutin mellan myndigheterna.
Förslaget att separat beskatta trängselskatt och infrastrukturavgifter som är hänförliga till den anställdes privatkörning innebär att beskattningen av bilförmånshavare blir mer anpassad till marknadsvärdet av förmånen som helhet. För arbetsgivare med anställda som använder förmånsbil även för tjänstekörning kommer dock den administrativa bördan att öka vid beräkningen av förmånsvärdet, och för Skatteverket uppkommer motsvarande kontrollproblem. Den tekniska utvecklingen av elektroniska körjournaler kan dock antas komma att erbjuda administrativt enklare alternativ för hanteringen. Skatteverket tillstyrker av administrativa skäl den föreslagna modellen för beräkning av förmånsvärdet innebärande att tjänsteresorna först avräknas innan förmånsvärdet för de privata resorna beräknas.
Förslaget att bilmodellens fordonsskatt ska utgöra en delpost i bilförmånsvärderingen innebär att Skatteverket manuellt måste inhämta varje ny bilmodells fordonsskatt från generalagenterna i den utsträckning det är möjligt. I annat fall måste Skatteverkets personal själva försöka beräkna fordonsskatten och då måste uppgifter inhämtas för att kunna göra en sådan beräkning. Som tidigare framhållits är förslaget inte genomförbart. Om förslaget ända genomförs kommer inhämtning av uppgifter och egen beräkning av fordonsskatt att bli en ny arbetsuppgift. Denna arbetsuppgift kommer att bli mycket tidskrävande. Det handlar som ovan nämnts om tusentals bilmodeller i olika utföranden. Kostnaden för denna arbetsuppgift kan uppskattas till 2 miljoner kronor årligen.
Skatteverkets kostnader för ändringar i bilförmånsberäkningsprogrammet (bilsnurran) på Skatteverkets webbplats m.m. på grund av förslaget att fordonsskatten inte ska ingå i prisbasbeloppsdelen vid beräkningen av förmånsvärdet, utan i stället ska tillkomma som en ytterligare post beräknas till 412 000 kr i engångskostnader för systemanpassningar och information samt 700 000 kr i löpande årliga kostnader främst för ökad kontroll av efterlevnad.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.