Datum: 2018-03-07
Dnr/målnr/löpnr:
202 492536-17/112
(Ju2017/08898/Å)
Skatteverket tillstyrker i stort förslagen i delbetänkandet. Myndigheten instämmer i att det är särskilt motiverat att lagstiftningen är tillfällig så att särskilt tillfälle ges att utvärdera om tvångsmedlet kan användas på ett effektivt sätt. Skatteverket anser även att en utvärdering bör också särskilt beakta om tillsynen av tvångsmedlet visar på brister som medför att tvångsmedlet i fråga står i proportion till det integritetsintrång som det innebär.
Skatteverket avstyrker utredningens förslag i 18 § lag om hemlig dataavläsning att den som tillhandahåller allmänna kommunikationsnät får bistå den verkställande myndigheten i samband med verkställighet av hemlig dataavläsning. Istället för får bistå bör det anges ska bistå.
Avsnitt 10.12.2
Formuleringen får bistå synes snarast syfta till att i lagen uttrycka operatörernas rätt att bistå de brottsbekämpande myndigheterna vid hemlig dataavläsning. Den valda formuleringen är olycklig och kan komma att skapa oklarhet beträffande om operatörerna har en skyldighet att medverka vid hemlig dataavläsning. Formuleringen ger i vart fall inget uttryckligt stöd för att hävda att operatörerna har ett direkt eller indirekt ansvar för att samverka aktivt med de brottsbekämpande myndigheterna vid hemlig dataavläsning. Utredningens resonemang kring operatörernas samhällsansvar väger alltför lätt i sammanhanget. Det bör anges en tydlig rättslig reglering i 18 § genom att får byts ut mot ska.
Avsnitt 11.3
Frågan om tillgång till elektroniska uppgifter i de fall som det inte kan klarläggas var dessa lagras, men de är åtkomliga från Sverige – loss of location – har inte fått en tillfredsställande lösning i delbetänkandet. Skatteverket delar utredningens bedömning att det finns starka skäl för att nyansera den hittillsvarande svenska hållningen i frågan, när Sverige ska anses ha exekutiv jurisdiktionsrätt till lagrade elektroniska uppgifter. De skäl som anförs i betänkandet för ett ändrat synsätt, som att väga in andra betydelsefulla anknytningspunkter än bara lagringsplatsen för uppgifterna är övertygande. Skatteverket anser dock, med hänsyn till hur viktig frågan är för brottsbekämpningen, att den bör regleras i lag och inte som föreslås i delbetänkandet avgöras genom rättstillämpningen. Skatteverket delar bedömningen i betänkandet att it-brottskonventionen (ETS nr 185) bör ratificeras.
Förslagen har inga ekonomiska konsekvenser för Skatteverket.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.