Tillfälligt sysselsättningsstöd består dels av ett generellt sysselsättningsstöd, dels av ett nyanställningsstöd.
Det generella sysselsättningsstödet för 2003 och nyanställningsstödet för 2002 söks och tillgodoförs under hösten 2003.
Denna försändelse innehåller
– information från Riksskatteverket om ansökningsförfarandet,
– information från Finansdepartementet om lönekostnadsunderlag och beräkning i övrigt av stödbeloppet
– ansökningsblankett för det generella sysselsättningsstödet (två exemplar av RSV 4824)
– ansökningsblankett för nyanställningsstödet (två exemplar av RSV 4825, grön).
Du kan läsa mer om tillfälligt sysselsättningsstöd i
– lagen (2002:179) om kreditering på skattekonto av tillfälligt sysselsättningsstöd till kommuner och landsting
– förordningen (2002:366) Tillfälligt sysselsättningsstöd
- förordningen (2003:449) om ändring i förordningen (2002:366) om tillfälligt sysselsättningsstöd
– proposition 2001/02:95 ”Ett tillfälligt sysselsättningsstöd till kommuner och landsting”
– proposition 2002/03:1 ”Budgetproposition för 2003”.
Ansökan hos RSV
Ansökan om generellt sysselsättningsstöd och nyanställningsstöd görs hos RSV. Ansökan ska lämnas in senast den 30 september 2003. Särskilda ansökningsblanketter för stödet följer med i denna försändelse.
Ansökningar som kommer in till RSV för sent, alltså efter utgången av september månad, efter den 30 september kommer inte att prövas.
En ansökningsblankett måste vara fullständigt ifylld och underskriven för att undvika onödig fördröjning av beslut och gottskrivning av stödbeloppet.
Vilka poster från årsbokslutet som ska ingå i de olika underlagen framgår av informationen från Finansdepartementet.
Observera att frågor om beräkningen av lönekostnadsunderlaget besvaras av Finansdepartementet - inte av RSV.
Beslut
RSV ska fatta beslut om generellt sysselsättningsstöd och nyanställningsstöd senast den 30 november 2003. Så snart RSV har prövat och avgjort en ansökan om sysselsättningsstöd sänds beslut ut till sökande kommun eller landsting.
Beslut om generellt sysselsättningsstöd och nyanställningsstöd kan överklagas till länsrätten i Stockholm. Överklagandet ska sändas till Riksskatteverket och ska ha kommit in inom tre veckor från det att beslutet meddelades.
Kreditering på kommunen/landstingets skattekonto
Så snart beslut om generellt sysselsättningsstöd och nyanställningsstöd fattats krediteras det beslutade stödbeloppet på kommunens eller landstingets skattekonto. Intäktsränta enligt skattebetalningslagen (1997:483) på eventuellt överskott till följd av kreditering av stödbelopp beräknas från dagen efter beslutsdagen.
Utbetalning
Överskottsbelopp på skattekontot på grund av beslut om generellt sysselsättningsstöd eller om nyanställningsstöd kan endast betalas ut efter ansökan till vederbörande skattemyndighet.
Mer information
Frågor om ansökningsförfarandet besvaras av Riksskatteverkets likvidenhet, telefon 08 -764 80 00. Frågor om beräkningen av lönekostnadsunderlag och om beräkning i övrigt besvaras av Finansdepartementets enhet för kommunal ekonomi.
Information om lönekostnadsunderlag och beräkning i övrigt av stödbeloppet Underlaget för stödet (lönekostnadsunderlaget) utgörs av kommunens/landstingets lönekostnader för verksamheter som bedrivs i egen regi med tillägg för beräknade lönekostnader i den verksamhet som en kommun eller ett landsting köper från andra producenter. Tilllägg får göras med 50 procent av kostnaderna för köpt verksamhet.
Lönekostnadsunderlaget
Lönekostnadsunderlaget består av
1.kommunens eller landstingets lönekostnader enligt årsredovisningen och
2.hälften av kommunens eller landstinget kostnader för köpta tjänster enligt årsredovisningen.
I lönekostnaderna ska endast medräknas avgiftspliktiga ersättningar enligt socialavgiftslagen (2000:980).
Med kostnader för köpta tjänster likställs bidrag som kommunen eller landstinget lämnar till olika slag av verksamheter. Med detta avses ersättningar som svarar mot utförd verksamhet, där avtal eller liknande finns som reglerar motprestationen.
Investeringsutgifter ska inte ingå i lönekostnadsunderlaget.
Bidrag till bostadsföretag och energiproducerande företag får inte ingå i lönekostnadsunderlaget.
Kostnader för köpta tjänster som utförs av andra kommuner och landsting ska inte räknas in i underlaget för stödet.
Kostnader för verksamhet som utförs av ett kommunalförbund behandlas som kostnader för köpta tjänster.
Ytterligare upplysningar
Frågor om lönekostnadsunderlaget och beräkning i övrigt av stödbeloppet besvaras av Finansdepartementet, Enheten för kommunal ekonomi, telefon 08-405 10 00.
Nedan redovisas de kontogrupper/konton, enligt de av Svenska Kommunförbundet respektive Landstingsförbundet rekommenderade kontoplanerna, vilka bedömts ingå i lönekostnadsunderlaget.
Kommuner
Lönekostnader motsvarar följande kontogrupper enligt Kommun-Bas 98:
50 Löner arbetad tid
51 Löner ej arbetad tid
53 Andra kontanta ersättningar
54 Kostnader för naturaförmåner
55 Kostnadsersättningar, exklusive skattefria ersättningar
Summan av kontogrupp 50, 51, 53, 54 och de skattepliktiga ersättningarna i kontogrupp 55 summeras och redovisas som lönekostnader på ansökningsblanketten.
Kostnader för köpta tjänster motsvarar följande kontogrupper/konton enligt Kommun-Bas 98, vilka även finns i räkenskapssammandraget:
453 | Bidrag till föreningar, företag med flera med undantag för: |
- bidrag till bostadsföretag och energiproducerande företag | |
- 4534 Bidrag till kommuner och | |
- 4535 Bidrag till landsting | |
461* | Husbyggnadsentreprenader (enbart direkt resultatpåverkande) |
462* | Anläggnings- och reparationsentreprenader (enbart direkt resultatpåverkande) |
463 | Övriga entreprenader och köp av verksamhet med undantag för: |
- 4634 Köp av verksamhet från andra kommuner och kommunalförbund (Kostnader avseende köp av verksamhet från kommunalförbund (4634) får ingå i underlaget.) | |
- 4635 Köp av verksamhet från landsting | |
47 | Konsulttjänster |
660 | Reparation och underhåll av maskiner och inventarier |
701 | Transporter |
605 | Fastighetsservice |
67 | Diverse främmande tjänster |
72 | Annonser, reklam och information |
I Kommun-Bas 02 delas konto 463 (Kommun-Bas 98) upp i konto 463 och 464. Både konto 463 och 464 enligt Kommun-Bas 02 ingår således i underlaget.
Landsting
Lönekostnader motsvarar följande kontogrupper enligt L-Bas 98:
40 Lön arbetad tid
41 Lön ej arbetad tid
43 Kostnadsersättningar och naturförmåner, exklusive skattefria
ersättningar
Summan av kontogrupp 40, 41 och de skattepliktiga ersättningarna i kontogrupp 43 summeras och redovisas som lönekostnader på ansökningsblanketten.
Kostnader för köpta tjänster motsvarar följande kontogrupper/konton enligt L-Bas 98:
50-54 | Köp av verksamhet |
55 | Verksamhetsanknutna tjänster |
58 | Lämnade bidrag under förutsättning att bidraget svarar mot utförd verksamhet där avtal eller liknande som reglerar motprestationen finns |
606 | Fastighetsservice |
607 | Reparation och underhåll av fastigheter och lokaler |
65 | Reparation och underhåll |
663 | Reparationer och underhåll av bilar och andra transportmedel |
67 | Transporter och frakter (bl.a. 671 patienttransporter) |
69 | Information och PR |
75 | Övriga tjänster |
Ytterligare upplysningar
Två exemplar av ansökningsblanketterna RSV 4824 och RSV 4825 följer med i utskicket nu i augusti till kommuner och landsting. Kontakta Riksskatteverkets likvidenhet om du behöver fler blanketter, telefon 08-764 80 00.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.