En person som vill ta hjälp av någon för att utföra ärenden via våra e-tjänster ska anmäla till oss att den vill ha ett ombud. Deklarationsombud för privatpersoner kan till exempel deklarera aktieförsäljning åt ett barn eller lämna inkomstdeklaration åt en släkting.
Använd tjänsten Hjälp att välja behörighet när du vill få hjälp med att välja vilken typ av behörighet ombudet ska ha. Du behöver inte logga in.
Meddela vem som ska vara ditt ombud samt byt och ta bort ombud i tjänsten Ombud och behörigheter.
Den som vill ha ett ombud anmäler detta via e-tjänsten Ombud och behörigheter eller med hjälp av en blankett. När ditt ombud är registrerat får du ett meddelande från oss. Meddelandet kommer digitalt om du har en digital brevlåda för myndighetspost, annars kommer det på papper.
Den som vill ta hjälp av ett ombud väljer vilken behörighet ombudet ska ha, alltså vad ombudet ska kunna göra. Det kan till exempel vara att lämna digital inkomstdeklaration och att läsa uppgifter från skattekontot.
Är du den som vill anlita ett ombud eller den som ska bli ombud? Läs mer på den sida som stämmer för dig.