Som ombud åt en annan privatperson kan du lämna in elektroniska deklarationer för personens räkning och se hur det ser ut på hennes eller hans skattekonto via Skatteverkets e-tjänster. På de här sidorna kan du läsa om hur du blir ombud och vad det innebär.
För att bli ombud ska du:
Den som vill anlita dig som ombud tar ställning till vad du ska kunna göra och ger dig en viss behörighet. Om du till exempel ska kunna lämna den årliga inkomstdeklarationen via e-tjänsten ska du ha behörigheten Deklarationsombud.
Den som vill anlita dig som ombud meddelar oss genom att använda vår e-tjänst Ombud och behörigheter eller genom att skicka in en blankett. Även ett dödsbo kan anlita ett ombud som kan deklarera elektroniskt för dödsboets räkning.
Använd tjänsten Hjälp att välja behörighet när du vill få hjälp med att välja vilken typ av behörighet ombudet ska ha. Du behöver inte logga in.
Efter att Skatteverket har kontrollerat ombudsanmälan fattar vi ett beslut. Vi skickar beslutet både till dig som ska bli ombud och till den som vill ha dig som ombud. Välj en digital brevlåda så får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Med en digital brevlåda har du alltid tillgång till din post och du tar emot den snabbt, säkert och miljövänligt.
Det snabbaste sättet att avregistrera dig som ombud är att använda e-tjänsten Ombud och behörigheter. Du kan även använda en blankett.
Om du ska deklarera elektroniskt åt ett dödsbo ska samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan om deklarationsombud. Ansökan om ombud för dödsbo kan bara ske med hjälp av blankett, inte e-tjänsten.
Dödsbodelägarna kan även ge någon i dödsbodelägarkretsen fullmakt att skriva under ombudsansökan. På efterlevandeguiden.se under Att börja med, hittar du sidan Sköta ett dödsbo, där kan du läsa om fullmakt från dödsbodelägare. Där finns också en pdf-fil med exempel på en fullmakt för dödsbo.
Observera att det som vi hänvisar till på efterlevandeguiden.se är en ombudsfullmakt och för att ta del av sekretesskyddade handlingar och uppgifter rörande ett dödsbo eller ändra adressen för ett dödsbo så måste detta framgå av fullmakten. Det är inte tillräckligt att använda en ombudsfullmakt i dessa fall. Skatteverket har i sitt ställningstagande ”Hävande av sekretess genom samtycke" skrivit vilka krav som vi ställer på en fullmakt för att kunna ta del av sekretesskyddade handlingar och uppgifter eller ändra en adress för ett dödsbo med stöd av en fullmakt från dödsbodelägare.
Om du är god man är du utsedd av allmän domstol för att utföra vissa uppgifter åt en annan person (kallad huvudman), till exempel betala räkningar och ta hand om ekonomin. Om du har blivit utsedd till förvaltare åt en person som inte kan ta hand om sig själv eller sin egendom råder du ensam över det som omfattas av förvaltarskapet. Läs mer om god man och förvaltare på webbplatsen Sveriges domstolar eller kontakta överförmyndaren eller överförmyndarnämnden i din kommun.
Vem som skriver under ombudsansökan beror på vilket uppdrag den gode mannen eller förvaltaren har:
Om du får ersättning som god man eller förvaltare finns det skatteregler som du behöver känna till.