Om du är arbetsgivarregistrerad och inte har möjlighet att använda tjänsten Arbetsgivardeklaration på Mina sidor kan du hämta ner blanketterna och fylla i uppgifterna samt skicka per post till Skatteverket. Adressen finner du på Huvuduppgiften. Du bör i första hand använda ifyllnadsbar pdf, och använda ohålat papper, det minskar risken för feltolkning då blanketten skannas.
Du ska skicka in en huvuduppgift per redovisningsperiod. Har du till exempel betalat lön ska du också lämna minst en individuppgift per anställd.
Fyll i organisationsnummer för den arbetsgivarregistrerade och välj period så skrivs det in automatiskt i varje blankett. Korrekt personnummer, organisationsnummer eller samordningsnummer ska vara 10 eller 12 siffror.
Du som har organisationsnummer som börjar med 665 (Socialavgiftsavtal) ska redovisa på blankett SKV 4787 från och med 2019.
Är du inte registrerad som arbetsgivare, läs här om arbetsgivarregistrering.
Du som ska redovisa utbetalningar för 2018 eller tidigare ska i stället använda blanketten Moms- och arbetsgivardeklarationer (SKV 4700). Den beställer du i e-tjänsten Beställ blanketter.
Du kan få en blankett skickad till den skattskyldiges adress genom att använda kontaktformuläret på Skatteverkets webbplats eller ringa Skatteupplysningen på 0771-567 567. Ange vilken period som arbetsgivardeklarationen avser, exempelvis lön utbetald i januari 2017.
För att kunna öppna filen och läsa den behöver du ett program som kan läsa PDF-filer. Behöver du installera ett program, exempelvis Adobe Reader, kan du ladda ner det.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.