Du kan registrera ett ombud som kan företräda dig i vissa skattefrågor. Ombudet kan till exempel lämna din inkomstdeklaration, dina moms- och arbetsgivardeklarationer eller få åtkomst till ditt skattekonto.
Du registrerar enkelt ombudet i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Då får ombudet sin behörighet direkt.
Den som vill ta hjälp av ett ombud väljer vilken behörighet ombudet ska ha, alltså vad ombudet ska kunna göra. Det kan till exempel vara att lämna digital inkomstdeklaration och läsa uppgifter från skattekontot. Du har automatiskt behörighet att använda många av Skatteverkets e-tjänster för ditt företags räkning om du är registrerad hos Bolagsverket som vd eller ensam firmatecknare.
Har du aktieägare som bor utomlands?
Då vill vi gärna prata med dig och ta vara på dina erfarenheter. Vi undersöker nu hur vi kan göra det enklare att redovisa och betala skatt på vinstutdelning till aktieägare som bor utomlands (så kallad kupongskatt). Intervjun sker via videomöte under hösten 2024 och tar 45-60 minuter.
I e-tjänsten kan du även lägga in en spärr mot ombudsregistrering via blankett. När du har aktiverat spärren kan inte obehöriga använda en pappersblankett för att ansöka om behörigheter för att representera dig eller det företag som du är firmatecknare för. Du kommer inte heller att kunna använda blanketter för att själv ansöka om de behörigheter som finns i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Då får du använda din e-legitimation och registrera ombud i e-tjänsten istället.
Genom att aktivera spärren minskar du risken för bedrägerier.
När du registrerar ett ombud i e-tjänsten får ombudet behörigheten omedelbart.
Ansöker du på pappersblankett får ombudet behörigheten först 14 dagar efter registrering av säkerhetsskäl. Om du har ansökt på pappersblankett kan du vid behov gå in i e-tjänsten med e-legitimation och tidigarelägga starten för behörigheten. Den framflyttade starttiden gäller de flesta ombud, men inte exempelvis för rot- och rutombud eller omställningsstödsombud, som har begränsad insyn. Sådana ombud får behörighet så fort pappersansökan har registrerats.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.