Specialenheter deklareras vart sjätte år i en allmän fastighetstaxering. Däremellan kan din fastighet taxeras vid en särskild fastighetstaxering. 2025 är det allmän fastighetstaxering för dig som äger en specialenhet.
En specialenhet är en byggnad som används för samhällsnyttiga ändamål. Det kan till exempel vara en förskola eller ett sjukhus. Det är hur en byggnad används som avgör om det är en specialenhet eller inte.
Specialbyggnader är skattefria och får inget taxeringsvärde, men du behöver ändå deklarera dem vart sjätte år, då det är en allmän fastighetstaxering.
För specialenheter finns det två sorters deklarationsblanketter som ska fyllas i på lite olika sätt. Du som äger en specialenhet får en av dessa blanketter.
Under rubriken Information till dig finns det antingen
De två olika blanketterna skickas bara ut vid den allmänna fastighetstaxeringen 2025. Övriga år skickas bara blanketten med informationsrutan ut.
Texten i rutan varierar beroende på vilka uppgifter du behöver lämna till Skatteverket.
Om du har fått en blankett där rutan Information till dig innehåller en uppmaning om att lämna uppgifter, behöver Skatteverket veta mer om hur din byggnad används. Det kan till exempel vara om fastigheten är nybildad eller om det finns ett bygglov.
Fyll i blanketten. Tänk på att:
Skriv under blanketten.
Skicka in blanketten till Skatteverkets inläsningscentral senast den 1 november 2025. Adressen hittar du på blankettens första sida.
Titta i rutan Typ av taxeringsenhet, där fastighetens typkod är förifylld. Stämmer byggnadens användning den 1 januari 2019 med vad som står i rutan? Kryssa i Ja eller Nej.
En förklaring av typkoderna för specialenheter hittar du på sidan Typkoder för specialenheter.
Om du svarar Ja på kryssfrågan om byggnadens användning ska du bara
Om du svarar Nej på kryssfrågan om byggnadens användning ska du
Skicka in blanketten till Skatteverkets inläsningscentral senast den 1 november 2018. Adressen hittar du på blankettens första sida.
Här är datumen som gäller för den allmänna fastighetstaxeringen 2025 (AFT25):
Deklarationsblanketten för Specialenheter kommer med posten. Om ni är flera delägare kommer bara en av er att få deklarationen.
Sista inlämningsdag är framflyttad från 1 till 4 november.
Om du har anslutit dig till en digital brevlåda får du ditt beslut om fastighetstaxering digitalt.
Du som inte har en digital brevlåda får ditt beslut om fastighetstaxering med posten.
Om ni är två eller fler som äger en fastighet tillsammans skickas deklarationen endast till den av er som står som blankettmottagare. Informera därför övriga delägare om att du har fått den. Vem som helst av er kan sedan deklarera fastigheten.
Beslutet skickas däremot ut så att varje delägare får sitt eget exemplar.
Om inte äger fastigheten den 1 januari 2025, behöver du inte fylla i hela fastighetsdeklarationen. Det räcker att du kryssar för Ägarbyte? på blanketten, skriver under och skickar in den till Skatteverket.
Det är den som äger fastigheten den 1 januari 2025 som ska deklarera den.
Om din fastighet, som du har köpt före den 1 januari 2025, är föremål för en särskild fastighetstaxering då ska du deklarera din nya fastighet för taxeringsåret 2025. Om du inte har fått någon fastighetsdeklaration ber vi dig att kontakta Skatteupplysningen eller den föregående ägaren.
Om du har köpt en fastighet efter den 1 januari 2025 behöver du inte deklarera fastigheten utan det kommer den föregående ägaren göra. Däremot kommer du att få ett beslut på det taxeringsvärde som fastställs för 2025.
Efter att du har deklarerat hör vi av oss om vi har några frågor om din fastighet. Annars får du beslutet som en pdf-fil till din digitala brevlåda i mitten av juni 2025. Är du inte ansluten till en digital brevlåda får du ett beslut med posten i början av juli 2025. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
Du som äger en fastighet ska deklarera den vart tredje eller vart sjätte år. Det kallas allmän eller förenklad fastighetstaxering.
De år som det inte är en allmän eller förenklad fastighetstaxering sker särskild fastighetstaxering. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas bara ut i vissa fall, till exempel när större förändringar som nybyggnation eller arealförändring.
I tabellen nedan kan du se vilka år som allmän, förenklad eller särskild fastighetstaxering sker för olika fastighetstyper. Du som är fastighetsägare får deklarationen på hösten året innan en allmän eller förenklad taxering sker. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas ut i början av taxeringsåret.
År | Småhus | Hyreshus och ägarlägenhet | Lantbruk | Industri, elproduktionsenhet, specialenhet, täkt |
---|---|---|---|---|
2019 | Särskild | Allmän | Särskild | Allmän |
2020 | Särskild | Särskild | Förenklad | Särskild |
2021 | Allmän | Särskild | Särskild | Särskild |
2022 | Särskild | Förenklad | Särskild | Särskild |
2023 | Särskild | Särskild | Allmän | Särskild |
2024 | Förenklad | Särskild | Särskild | Särskild |
2025 | Särskild | Allmän | Särskild | Allmän |
2026 | Särskild | Särskild | Förenklad | Särskild |
Har du en byggnad som används på flera sätt? Här får du information om den och andra vanliga situationer.
Typkoder är Skatteverkets indelning av olika slags fastigheter. För specialenheter är det byggnadens användning som avgör vilken typkod den får.
På Mina sidor kan du se dina fastigheter och deras fastighetsbeteckning.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.