Täktmark deklareras vart sjätte år i en allmän fastighetstaxering. Däremellan kan din fastighet taxeras vid en särskild fastighetstaxering. 2025 är det en allmän fastighetstaxering för dig som äger täktmark. Alla uppgifter om fastigheten ska visa vad som gäller den 1 januari 2025.
En täktmark är en plats där du eller någon annan har tillstånd av Länsstyrelsen att bryta material ur naturen.
Material som du bryter kan till exempel vara:
Nytt från och med taxeringsåret 2019 är att torvtäkter, tillståndspliktiga enligt miljöbalken, ska deklareras.
Detta gäller inte energitorvtäkter som har tillstånd enligt koncession och är beviljade enligt torvlagen (1985:620). Den lagen upphörde att gälla den 1 januari 2017. Prövning för torvtäkter görs nu endast utifrån miljöbalkens bestämmelser och tillstånd beviljas av Länsstyrelsen. Det finns två typer av användningsområden för torv, energitorv och strö- och växttorv.
Skatteverket använder begreppen bryta, brytningstid och brytningsfaktor när vi allmänt hänvisar till täktmarker, som det också benämns i fastighetstaxeringslagen. Inom torvbranschen används istället begreppen skörda, skördetid och skördefaktor för torvtäkter. I följande text som handlar om täktmark kommer orden bryta, brytningstid och brytningsfaktor att användas.
I de flesta fall är det fastighetsägaren som är taxerad ägare till täktenheten, men det kan i vissa fall vara nyttjanderättshavaren.
Taxeringsvärdet tas fram med hjälp av flera faktorer, bland annat hur mycket material som bryts.
Fyll i pappersblanketten och eventuell bilaga.
Alla får blanketten Fastighetsdeklaration T. Har du byggnader på fastigheten ska du redovisa dem på Bilaga TI. Om du har byggnader men inte har fått någon bilaga, kan du beställa den genom att ringa till oss:
Skriv under deklarationsblanketten.
Skicka blanketten till Skatteverkets inläsningscentral. Adressen hittar du på blankettens första sida.
Här är datumen som gäller för den allmänna fastighetstaxeringen 2025 (AFT25):
Deklarationsblanketten för Täktmark kommer med posten. Om ni är flera delägare kommer bara en av er att få deklarationen.
Sista inlämningsdag är framflyttad från 1 till 4 november.
Om du har anslutit dig till en digital brevlåda får du ditt beslut om fastighetstaxering digitalt.
Du som inte har en digital brevlåda får ditt beslut om fastighetstaxering med posten.
Om ni är två eller fler som äger en fastighet tillsammans skickas deklarationen endast till den av er som står som blankettmottagare. Informera därför övriga delägare om att du har fått den. Vem som helst av er kan sedan deklarera fastigheten.
Beslutet skickas däremot ut så att varje delägare får sitt eget exemplar.
Om du inte äger fastigheten den 1 januari 2025, behöver du inte fylla i hela fastighetsdeklarationen. Det räcker att du kryssar för Ägarbyte? på blanketten skriver under och skickar in den till Skatteverket. Du ska dock inte kryssa i rutan om du bara har överlåtit nyttjanderätten.
Om du har blivit ägare till din fastighet innan den 1 januari 2025 ska du deklarera fastigheten för taxeringsåret 2025. Om du inte har fått någon fastighetsdeklaration ber vi dig att kontakta Skatteupplysningen eller den förra ägaren.
Om du har köpt en fastighet efter den 1 januari 2025 behöver du inte deklarera fastigheten utan det kommer den förra ägaren göra. Däremot kommer du att få ett beslut på det taxeringsvärde som fastställs för 2025.
Du måste fastighetsdeklarera för att Skatteverket ska kunna räkna ut rätt taxeringsvärde för din fastighet. Rätt taxeringsvärde är viktigt för att din fastighetsskatt ska bli rätt.
Du som äger en fastighet ska deklarera den vart tredje eller vart sjätte år. Det kallas allmän eller förenklad fastighetstaxering.
De år som det inte är en allmän eller förenklad fastighetstaxering sker särskild fastighetstaxering. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas bara ut i vissa fall, till exempel när större förändringar som nybyggnation eller arealförändring.
I tabellen nedan kan du se vilka år som allmän, förenklad eller särskild fastighetstaxering sker för olika fastighetstyper. Du som är fastighetsägare får deklarationen på hösten året innan en allmän eller förenklad taxering sker. Den särskilda fastighetsdeklarationen skickas ut i början av taxeringsåret.
År | Småhus | Hyreshus och ägarlägenhet | Lantbruk | Industri, elproduktionsenhet, specialenhet, täkt |
---|---|---|---|---|
2018 | Förenklad | Särskild | Särskild | Särskild |
2019 | Särskild | Allmän | Särskild | Allmän |
2020 | Särskild | Särskild | Förenklad | Särskild |
2021 | Allmän | Särskild | Särskild | Särskild |
2022 | Särskild | Förenklad | Särskild | Särskild |
2023 | Särskild | Särskild | Allmän | Särskild |
2024 | Förenklad | Särskild | Särskild | Särskild |
2025 | Särskild | Allmän | Särskild | Allmän |
Efter att du har deklarerat hör vi av oss om vi har några frågor om din fastighet. Annars får du beslutet som en pdf-fil till din digitala brevlåda i mitten av juni 2025. Är du inte ansluten till en digital brevlåda får du ett beslut med posten i början av juli 2025. Om ni är flera delägare får alla varsitt beslut.
Så länge det inte sker några förändringar på din fastighet gäller det nya taxeringsvärdet fram till nästa allmänna fastighetstaxering år 2031.
Möjligheten att få anstånd med att lämna fastighetsdeklarationen finns bara vid en allmän eller en förenklad fastighetstaxering.
Om din fastighet har speciella förutsättningar kan du begära justering av taxeringsvärdet. Det gör du genom att ange skäl för justeringen i fältet Lämna övriga uppgifter.
Exempel på skäl för justering:
I de flesta fall är det fastighetsägaren som är taxerad ägare till täktenheten, men det kan i vissa fall vara nyttjanderättshavaren beroende på hur ni har gjort upp med ersättningen för nyttjanderätten.
Har ägaren upplåtit nyttjanderätten till täkten mot engångsersättning, är det nyttjanderättshavaren som ska anses som ägare. Då blir det istället nyttjanderättshavaren som har ansvaret att lämna fastighetsdeklaration, och även betala fastighetsskatten.
Det förekommer att fastighetsägaren och nyttjanderättshavaren har kommit överens om en engångsersättning men valt att dela upp betalningen. Då får det ändå anses som en engångsersättning. I de fall där fastighetsägaren får betalt löpande (och det inte finns någon överenskommelse om ett fast belopp) och ersättningen betalas ut utifrån hur mycket nyttjanderättshavaren bryter, är det inte att anse som en engångsersättning.
Om täkttillståndet har upphört skriver du det under Lämna övriga uppgifter. Uppge också vad marken ska användas till efter täktverksamhetens slut.
På Mina sidor kan du se dina fastigheter och deras taxeringsvärde, fastighetsbeteckning och värdeår.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.