Den första helgen varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det uppstått ett underskott kan företaget få en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav från Skatteverket.
Ett underskott på skattekontot kan ha många orsaker. Det kan till exempel vara en följdeffekt av att företagets kunder inte betalat sina fakturor, att företaget haft oförutsedda utgifter eller att du glömt bort att betala moms eller arbetsgivaravgifter. När det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta att beräknas.
Det är viktigt att du betalar det belopp som behövs när företaget har fått en uppmaning eller ett krav från Skatteverket. Skulden kan i vissa fall lämnas över till Kronofogden för indrivning.
Företaget får en betalningsuppmaning om underskottet på skattekontot är 2 000 kronor eller mer när Skatteverket gör en avstämning. Företaget får ett betalningskrav om underskottet är 10 000 kronor eller mer. Om företaget har fått ett betalningskrav och fortfarande har ett underskott på 10 000 kronor eller mer vid nästa avstämning, överlämnas skulden till Kronofogden för indrivning.
Den här informationen vänder sig till dig som har ett företag, inklusive enskild firma, om företaget är registrerat för F-skatt, registrerat som arbetsgivare, lämnar momsdeklarationer eller arbetsgivardeklarationer.
För privatpersoner, de som betalar SA-skatt (särskild A-skatt) eller de som är delägare i ett handelsbolag gäller andra beloppsgränser.
Kostnadsräntan räknas dag för dag på det aktuella saldot från och med dagen efter det att underskottet har uppstått på kontot. Kostnadsräntan registreras på skattekontot en gång i månaden.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.