Lördag 22 februari kan störningar och avbrott förekomma på Skatteverkets e-tjänster på grund av underhållsarbete.
Företag som drabbats ekonomiskt av covid-19-pandemin (Corona) har tidigare kunnat ansöka om tillfälligt anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och moms. Det är inte längre möjligt att ansöka om nytt tillfälligt anstånd eller ansöka om förlängning av redan beviljade anstånd. Däremot finns möjlighet att återkalla sitt redan beviljade anstånd och i vissa fall ändra i avbetalningsplanen.
Företag som drabbades av likviditetsproblem till följd av covid-19-pandemin (Corona) kunde få tillfälligt anstånd med inbetalning av arbetsgivaravgifter, avdragen preliminärskatt och moms. Tillfälligt anstånd innebär att ett företag kan skjuta upp betalningen av moms, avdragen preliminärskatt eller arbetsgivaravgifter och i stället betala dessa senare. Företaget betalar under anståndstiden en kostnadsränta och en anståndsavgift på anståndsbeloppet.
Som längst är det möjligt att ha tillfälligt anstånd i sammanlagt fem år. De tillfälliga anstånden är uppdelade i tre steg
Ett företag kunde i första steget få anstånd upp till tolv månader från den dag Skatteverket beviljade tillfälligt anstånd men som längst till och med 12 september 2023 (17 januari 2024 för de som redovisar moms per helår).
När företaget hade utnyttjat maximal anståndstid i första steget fanns möjlighet till förlängning av det tidigare anståndet med högst 12 månader. Den bortre tidsgränsen för förlängningen var 12 september 2024 (17 januari 2025 för de som redovisar moms per helår). Eftersom det finns en bortre tidsgräns blir förlängningen kortare ju närmare den bortre tidsgränsen man ansöker. Den som ansökte om förlängning av ett tillfälligt anstånd 12 maj 2024 kunde få förlängning som längst till den 12 september 2024, det vill säga förlängning med endast cirka fyra månader.
Det är först när möjligheten till anstånd i första och andra steget är utnyttjad fullt ut som det blir möjligt att ansöka om förlängning av anståndet med ytterligare 36 månader. Det förlängda anståndet ges här tillsammans med en avbetalningsplan som innebär att företaget betalar av anståndet lite i taget, tillsammans med delar av räntan och anståndsavgiften.
Du har två månader på dig från beslutsdagen om du vill:
Du kan däremot när du vill välja att återkalla (betala) hela eller delar av ditt anstånd. Det gör du enklast genom att använda vårt formulär Ställ en fråga eller lämna ett svar.
Ställ en fråga eller lämna ett svar
I formuläret ska du ange att din fråga gäller ett pågående ärende.
Du kan när du vill välja att återkalla (betala) hela eller delar av ditt anstånd, det vill säga begära att anståndet helt eller delvis ska upphöra i förtid. Det gör du enklast genom att använda vårt formulär Ställ en fråga eller lämna ett svar.
Ställ en fråga eller lämna ett svar
I formuläret ska du ange att din fråga gäller ett pågående ärende. Du behöver fylla i:
Du ska ange om du vill att anståndet återkallas från ett visst datum framåt i tiden eller om det ska återkallas snarast möjligt. Observera att det endast går att sätta ett datum för återkallelse framåt i tiden, inte bakåt.
Du kan även skicka in begäran per post till:
Skatteverket
205 30 Malmö
Om du väljer att återkalla ditt företags tillfälliga anstånd snarast möjligt och vill undvika hög kostnadsränta ska anståndsbeloppet vara inbetalat på företagets skattekonto innan begäran om återkallelse skickas in, eftersom hög kostnadsränta kommer att börja beräknas direkt när det tillfälliga anståndet återkallas.
Du betalar en kostnadsränta och en anståndsavgift på anståndsbeloppet. Räntan och avgiften beslutas av riksdagen. Du betalar räntan och anståndsavgiften samtidigt som du betalar skatten eller avgiften som du har skjutit upp. Har du en avbetalningsplan betalar du ränta och anståndsavgift för den perioden vid varje avbetalning.
Kostnadsräntan kommer att beräknas på det belopp du har fått anstånd med. När ditt anstånd upphör betalar du in beloppet du fått anstånd med, anståndsavgiften och kostnadsräntan. Om du har anstånd med avbetalningsplan betalar du in en del av anståndsbeloppet och den del av den totala anståndsavgiften och kostnadsräntan som hör till den avbetalningen.
Låg kostnadsränta beräknas på anståndsbeloppet. Räntan beräknas dag för dag från och med dagen efter den ursprungliga förfallodagen för redovisningsperioden till dess att du har betalat, eller som längst fram till anståndets förfallodag. Om anståndsbeloppet inte kommit in på skattekontot senast på anståndets förfallodag kommer hög kostnadsränta att börja beräknas från och med dagen efter förfallodagen.
I samband med att anståndet upphör får du ett meddelande om detta, samt uppgift om en beräknad ränta. Denna beräkning tar inte hänsyn till hur saldot har varit på skattekontot under anståndstiden. Vid månadsavstämningen efter anståndets förfallodag kommer den faktiska räntan påföras skattekontot. Vid beräkning av den faktiska räntan tas hänsyn till saldot på skattekontot under anståndstiden. Detta innebär att den faktiska kostnadsräntan blir lägre än den beräknade räntan om du har haft ett överskott på skattekontot under anståndstiden.
Om skatten har betalats på den ursprungliga förfallodagen och utbetalning senare skett i samband med ansökan om tillfälligt anstånd beräknas den faktiska räntan från utbetalningstillfället.
Räntorna kan ändras under året.
Aktuella och historiska räntesatser hittar du på sidan "Ränta på skattekontot".
I samband med att anståndet upphör kommer du att få information om hur mycket anståndsavgift du ska betala.
Företag kan även ansöka om en annan typ av anstånd: anstånd med skattebetalning på grund av tillfälliga betalningssvårigheter. Det är ett kort anstånd som är till för dig som någon enstaka gång får tillfälliga betalningssvårigheter som du inte orsakat själv. Genom en kortare tids anstånd får du tillfälle att skaffa fram pengar genom att till exempel sälja tillgångar.
Även privatpersoner kan ansöka om anstånd med skattebetalning på grund av tillfälliga betalningssvårigheter.
Nej, kostnadsräntan och anståndsavgiften är inte avdragsgilla kostnader.
Anståndstiden börjar räknas från och med beslutsdagen för det första beslutet om tillfälligt anstånd (inte från skattens ordinarie förfallodag).
När ett befintligt anstånd förlängs räknas anståndstiden från dagen när den ursprungliga anståndstiden upphörde.
Du kan som mest ha anstånd med hela det belopp som du redovisat i din arbetsgivardeklaration och i din momsdeklaration för perioden som ansökan avser.
Du kan inte ha anstånd för mer skatt eller avgift än du ska betala. Om det blir en förändring av din situation som gör att beloppet som du har beviljats anstånd för sänks – då sänks även anståndet med motsvarande belopp.
Cirka 30 dagar innan ditt anstånd upphör kommer du att få ett meddelande med information om när anståndsbeloppet ska vara betalt samt besked om beräknad kostnadsränta på beloppet. Du kommer även få ett beslut om hur stor anståndsavgift du ska betala.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.