I den här tjänsten kan du bland annat:
Om det uppstår ett överskott på ditt skattekonto, och du har anmält ett mottagande bankkonto, får du en automatisk utbetalning i följande fall:
Utbetalningen görs först när samtliga moms-, arbetsgivar- och punktskattedeklarationer lämnats för redovisningsperioden.
För dig som är företagare betalas bara skillnaden mellan din slutliga skatt och din avdragna-/debiterade preliminära skatt ut automatiskt.
I andra situationer kan du begära att få ett överskott utbetalat med hjälp av e-tjänsten Skattekonto eller genom att skriva till ditt skattekontor.
Om du inte har anmält något konto får du ingen automatisk utbetalning och beloppet står kvar på skattekontot.
När du har ett mottagande bankkonto registrerat, oavsett om det är ett svenskt eller utländskt bankkonto, kan du alltid begära utbetalning via e-tjänsten Skattekonto. Du kan även kontakta Skatteupplysningen eller ett Servicekontor för att begära utbetalning av överskottet. Tänk på att samtidigt be om hjälp av Skatteupplysningen eller Servicekontoret att anmäla ett mottagande konto, så att du kan få automatisk utbetalning nästa gång.
Om du vill ha utbetalat till ett bankkonto, men inte kan anmäla det som ett mottagande bankkonto, kan du begära utbetalning via brev till Skatteverket. Nedan ser du vilka handlingar du måste skicka in för att du ska få ditt överskott utbetalat till bankkontot.
Om du inte tar ut överskottet, och inget annat än ränta registreras på kontot i tio år, tillfaller beloppet staten i februari det elfte året. Registreras något på skattekontot, till exempel en ny inbetalning, startar en ny tioårsperiod efter detta datum.
För att få en utbetalning insatt på ditt bankkonto, när det inte är registrerat som mottagande bankkonto måste du skicka in nedanstående handlingar. Observera att alla handlingar måste skickas in i original, så du kan inte skicka in dem via e-post eller fax.
En begäran om utbetalning måste vara underskriven av behörig person och ska innehålla följande uppgifter:
Ett intyg från din bank som visar att du äger angivet bankkonto.
Intyget ska:
En begäran om utbetalning ska innehålla följande uppgifter:
En handling från registreringsmyndigheten eller notarius publicus som visar att den/de som har begärt utbetalning är behörig firmatecknare, till exempel ett bestyrkt registreringsbevis (gäller bara utländska juridiska personer).
Dessutom ska handlingen som visar behörig firmatecknare vara:
Ett intyg från er bank som visar att bolaget äger angivet konto.
Intyget ska:
Du ska skicka begäran om utbetalning, tillsammans med godkända handlingar i original, till ditt skattekontor.
Om det gäller utbetalning till en utländsk bank, ska begäran och godkända handlingar skickas till:
Skatteverket
205 30 Malmö
I vissa fall kan du inte få ett överskott utbetalat, till exempel i följande situationer:
Belopp under 100 kronor betalas inte ut, utan står kvar på skattekontot.
Om du inte vill ha överskottet utbetalat kan du anmäla en utbetalningsspärr. Då står pengarna kvar på ditt skattekonto för att täcka framtida skatter och avgifter.
Begär en utbetalningsspärr via e-tjänsten Skattekonto eller på blanketten Begäran om utbetalningsspärr (SKV 4813).
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.